Karácsony 2020. Ünnepi emlékezés Jézus születésére
A Karácsony profanizálása
Jézus idején ugyanolyan emberek éltek, mint amilyenek mi vagyunk. Igen ám, csakhogy akkor nem volt karácsonyi forgatag, és nem volt ez az őrült vásárlási roham. Úgy tűnik, hogy minden évben többet költenek az emberek, mint a megelőző évben ugyanilyenkor, és aztán nem lehet csodálkozni azon, hogy minden bőrt lehúznak az emberekről.. Be kell látni, manapság a karácsony idejét és az azt megelőző időszakot a végtelen kiköltekezés, a rohanás és a stressz jellemzi. Az üzletek és a multik ráadásul tovább erősítik a végtelen nyomást a már novemberben elkezdődő hihetetlen akció-dömpinggel (pl.:Fekete Péntek). Rohanás, kapkodás, és szinte senki nem áll meg egy kicsit elgondolkozni azon, hogy miről is szól valójában ez az ünnep.
.Unalomig  ismételt  frázis  a  karácsony
előtti,   gyakran   hisztériába   vagy   letargiába   hajló  készülődés
közepette,  hogy  akkor  élnénk igazán helyesen, ha a szeretetet nem csak az
ünnepnapokon,  hanem  az  év  többi részében is át tudnánk élni, érezni
önmagunkkal és embertársainkkal szemben egyaránt. 

Ne feledd! A Szenteste - mint ahogy az a nevében is benne van - szent! Ezen a napon el kell felejteni a civódásokat, az ellentéteket, ilyenkor csak béke és szeretet lakozik a szívekben. Ilyenkor jön el az ideje a régi sérelmek megbocsátásának, ne bántsd meg hát a békülni vágyót azzal, hogy közönyösen félredobod az ajándékát! Fogadd akkor is szeretettel, ha arra volt a legkevésbé szükséged. Mert az ajándék csak a tárgyi valója annak, amit úgy hívunk: szeretet.
http://www.femina.hu/karacsony/karacsony_varakozas_nelkul
Bár Jézus születése valójában nem hozható összefüggésbe a karácsonnyal, az eredeti jézusi tanítások mégis nagyon egybehangzóak ezen időszak lelkiségével.
Manapság a legtöbb ember sajnos nem a szeretetre gondol, hanem minél nagyobb, drágább ajándékozásra. Ne essünk a reklámok és a drága ajándékok bűvöletébe, a kicsi ajándék is ajándék
Spanyolországban például sok őszinte hívő embert aggaszt, hogy a karácsonyt egyre inkább átitatják a kereskedelmi érdekek (El País, 2001. december 24.).
Az idei karácsonyra vonatkozóan a magyarok 40%-a érzi úgy, hogy többet költ karácsonyi ajándékokra, mint megtehetné, de jellemzően nem hitelből finanszírozzák azokat. Hasonló tendencia figyelhető meg a többi európai országokban is . Az európai átlaghoz hasonlóan magyarok sem kölcsönből vásárolják meg az ajándékokat, csak 20%-uk vesz fel kölcsönt a nagybevásárláshoz.(Intrum Justitia európai fogyasztói fizetési jelentés 2017. november).
Az 50 évnél idősebb magyar lakosság 50%-a szerint pénzügyi szempontból a következő év januárja a legmegterhelőbb időszak.
A Karácsony a világ 2,5 milliárd keresztényének tradicionális ünnepe, de ezem túl kb. 500 millió nem-keresztény ember ünnepli a Karácsonyt világszerte a szeretet ünnepeként.
Amelyek nem tartoznak Jézus születésének ünnepléséhez
1./ A karácsony nem vonható össze a Hanuka ünneppel
A karácsony a Húsvét után a keresztények legnagyobb ünnepe, míg a hanuka a zsidó ünnepek közül a kevésbé jelentősek közé tartozik. Úgy gondolják, hogy a két ünnepnek egymáshoz köze van, mivel a két ünnep nagyon közel van egymáshoz. Ilyenkor az emberek hajlamosak azonosítani a két ünnepet, illetve azt a hasonlóságot fedezték fel benne, hogy mind a két ünnepkor a gyerekek ajándékokat kapnak. A vallásilag kis jelentőségű Hanuka nincs megemlítve a zsidó szentírásban.
A Hanuka a Makkabeusoknak a szíriai görögök feletti háborúban elért győzelmére, a jeruzsálemi szentély megtisztítására és újraavatására, valamint a nyolc napon át égő mécses csodájára emlékezik.
Egy hadi eseményt örökít meg a nép emlékezetében. „A Hanuka egy olyan időben keletkezett, amikor a szír-görög hatalom az egyistenhitet tönkre akarta tenni, az egyistenhit tanítását meg akarta akadályozni, és kényszerítő módon lépett fel a zsidó lakossággal szemben Az ünnep történeti jelentősége a lelkiismereti és a vallásszabadság kiharcolásának és győzelmének az ünnepe” (néhai Schweitzer József országos főrabbi)
Köves Slomó rabbi szerint egyre több zsidó család ünnepli a Hanukát a Karácsony helyett. Az utóbbi tizenöt-húsz évben egyre több olyan zsidó család van, akik nem karácsonyoznak, hanem inkább hanukáznak
Tudnunk   kell,   hogy   a  karácsony  nem  a  fenyőfa
ünnepe
Magyarországon  a  szocializmus  idején  a
  vallásos    hátterű   karácsonyt   a   fenyőünneppel   helyettesítették.
  A  fenyőfa  állításnak  nincs  semmi  köze Jézus
    születésének   megünnepléséhez.   
Ahol   Jézus
      született   Betlehemben   nem   volt   és   most   sincs  fenyőfa.  A  fenyő
      a Télapó ajándéka,  aki  megörvendezteti  az ifjúságot. Egyes források
      szerint   a  karácsonyfa-állítása  a  Rajna  felső  szakaszának  vidékén
      alakult  ki  a  16,  17.  században.  Más  források szerint Skandináviából
      származik,   és   a   harmincéves  háború  (1618-1648)  idején  jutott  el Németországba   a   svédek  európai  hadjáratai
        során.    16.  században.  Valószínűleg  Luther Márton volt az első, aki
          égő   gyertyákkal  díszített  fel  egy  fenyőfát  gyermekeinek.  Később
          azonban  már  Jézus  születésének  tiszteletére  állította  a  fát  és
számtalan kis gyertyát gyújtott rajta.
Amikor 1860 karácsonyán Erzsébet királyné Madeira szigetén volt gyógykezelésen, Ferenc József ide is küldött neki feldíszített fenyőfát.
Pesten az első karácsonyfát valószínűleg Brunszvik Teréz grófnő állította 1824-ben, elterjesztésében jelentős szerepe volt a Podmaniczky és a Bezerédy családoknak is. Az új szokás a városokban viszonylag gyorsan meghonosodott. A hatvanas években, adventi időszakban, Pesten fenyővásárok voltak.
Angliában ma sem szokás fenyőfát állítani, helyette fagyöngyből készült koszorút függesztenek a mennyezetre.
Amerikában jóval később terjedt el a karácsonyfa-állítás, hisz még a 19. században is furcsán tekintettek a szokásra. Az első feljegyzés a karácsonyfa-állításról az 1830-as évekre datálható, és Pennsylvania német telepeseihez köthető. A német telepesek ugyan már 1747-ben állítottak karácsonyfát, ám az amerikaiak többsége jó száz évig pogány szokásnak tartotta. 1846-ban aztán Viktória brit királynő és férje, Albert herceg az Illustrated London News lapban volt látható gyermekeik körében. A rendkívüli népszerűségnek örvendő királynő és családjának rajzportréja egy csapással meghódította Amerikát, így a karácsonyfa is általánosan elfogadottá vált az Újvilágban.
Kereszténység    elleni   támadások,
Karácsony ellenes intézkedések

Számomra megdöbbentő, hogy Brüsszelben a főtéren nem karácsonyfát állítottak, hanem „télfát”, a muszlimok érzékenységére hivatkozva. Pierre Bergé (foto) még ennél is messzebb ment: "Támogatom az összes keresztény ünnep eltörlését. hihetetlennek tartom, hogy olyan rendszerben élünk, ahol kéthetente keresztény ünnepek vannak" - mondta Bergé. (83 éves francia üzletember, akinek üzlettársa és homoszexuális barátja a Yves Saint Laurent világhírű divattervező.
Megjegyzés: Bergét szociális liberálisnak és politikai konzervatívnak tartották. Kanadában most megjelent könyv lerántja a leplet az egyik legismertebb francia homoszexuális pár, Yves Saint Laurent és Pierre Bergé rejtett életéről.
A karácsony ünnepi előkészületeinek kapcsán említem a keresztények elleni támadásokat.
Az utóbbi években ugyanis mindinkább bevált jelenség lett, hogy az iskolákban elmarad a karácsonyi ünnepség a vallásilag sokszínű diáksereg miatt, az utcai ünnepségek egyszerűen mellőzik a nevükből az angol „Christmas” szót, és inkább „Winter Wonderland”, azaz téli csodavilág néven működnek. Az amerikai Minnesotai Egyetem dékánja például levélben adta a diákok tudtára, hogy jobb lenne, ha az idei ünnepi időszakban nem használnának olyan vallási töltetű szimbólumokat, mint a karácsonyfa, a csengők, a zöld és piros színek, illetve a betlehemi csillag.
A keresztény alapú identitásra egykor oly büszke Európában is bőven találunk hasonló példákat. Dánia egyik, Græsted nevű kisvárosának iskolájában idén a multikulturális gyakorlat és a muszlim diákok miatt marad el a tradicionális karácsonyi ünnepség. Ellentétben a fentiekkel Donald Trump amerikai elnöknek például nem titkolt szándéka újra divatba hozni a karácsonyt. – Az emberek többé nem használják a karácsony szót, mert az politikailag nem korrekt. […] Tudják mit? Mi újra kimondjuk majd, hogy boldog karácsonyt! – fogalmazott a republikánus elnök egy októberi rendezvényen.
A mintegy 200 milliós Pakisztánban a lakosság 2%-át teszik ki a keresztények, akiket a az iszlám törvénykezés bevezetéséért harcoló radikális csoportok gyakran célba vesznek. A keresztények ellen elkövetett egyik legsúlyosabb pakisztáni támadásra négy évvel ezelőtt került sor, amikor az északnyugati Pesavar egyik templomában több mint 80 emberrel végeztek az öngyilkos merénylők.
A keresztények a történelem során sosem szenvedtek el annyi atrocitást, mint manapság – állapította meg nemrég közzétett tanulmányában az Aid to the Church in Need nevű katolikus segélyszervezet, amely 13 országban 12 éven keresztül vizsgálta a keresztények sorsának alakulását.
A  jelentés  szerint  Jézus  Krisztus     híveinek     száma     drasztikusan     csökken    a
Közel-Keleten:    a    polgárháború    sújtotta
Szíriában  öt év alatt másfél millióról 500 ezerre apadt, míg Irakban a
nyugati  országok  2003-as  megszállása  előtti  másfél millió helyett ma
250-300  ezerre tehető a számuk. Üldöztetésükben
és   kiirtásukban   nagy   szerepet  vállalt  az  Iszlám  Állam,  amely 2014-ben mindkét országban nagy területeket szerzett meg
magának. ÜLDÖZÖTT KERESZTÉNYEK SZÁMA A VILÁG MINTEGY 40 ORSZÁGÁBAN 245 MILLIÓRA TEHETŐ, AMI AZT JELENTI, HOGY MINDEN 9-IK KERESZTÉNY A VILÁGON VESZÉLYBEN VAN. Európa egészét nézve pedig 285%-kal növekedett a keresztény-ellenes támadások száma a 2008 és 2019 közötti időszakban. 2019-ben például rekordszámú, mintegy 3000 keresztény egyházat, iskolát, temetőt és emlékművet romboltak le, fosztottak ki, vagy semmisítettek meg.  A  Center  for the
Study   of   Global   Christianity   nevű   amerikai
kutatóközpont   tavalyi   összegzése  szerint  tavaly  mintegy  90   ezer   keresztényt   öltek  meg  vallása  miatt. Az  európai  keresztény  civilizáció  elleni  támadások  egy
olyan   folyamat   részét   képezik,  amelyet  a  továbbiakban  nem  szabad  megengedni,  éppen ezért az
illegális  bevándorlással  szemben minden lehetséges lépést meg kell tenni
– szögezte le Szijjártó
Péter. Ha  valakinek  fenntartása  van a „Boldog
Karácsonyt”  közöntés  kifejezéssel,  akkor  gratuláljon  úgy, hogy nem
utal   a  vallási  ünnepre  (pl. békés  családi
együttlétet   kívánva).  Ezek  az  események  jó
lehetőséget biztosítanak a hitünk ismertetésére” Forrás: Abdul-Fattah Munif, MME Vélemény a
karácsonyról, és a karácsonyi gratulációról http://iszlam.com/iszlam-az-elet-vallasa/az-iszlam-az-elet-vallasa/... A vásárlás őrülete Nem  az  ajándékozásra  való vágyat kell
kritizálni,   azonban   a   középpontban    Jézusnak   kellene  lennie.
Másrészről  a  keleti  bölcsek  nem  egymást, hanem Jézust ajándékozták
meg.  (Máté 2:11) Mi lehet
annál nagyobb ajándék, mint önmagunk odaadása? Bizonyos   nyelvekben   a  karácsony  szó
jelentése  mutatja,  hogy  eredetileg  az  emberek Jézus tiszteletére jöttek
össze ünnepelni Nem kellene megbolondulni karácsony előtt a
vásárlások   miatt,   a   zsúfolt   áruházakban  azért,  mert  karácsony
van. 2014 karácsony ünnep
napja    előtt   280   milliárd   Ft-ot költöttek a magyar emberek vásárlásra. 2016-ban egy család
átlagosan  mintegy 132 ezer forintot költ  az ünnepekre minden kiadást figyelembe véve. A kutatás szerint
a  legnagyobb  fejtörést  az  okozza,  hogy  ki mit kapjon, és mindezt miből
finanszírozzuk. Majdnem mindenki készül ajándékokkal is: a
megkérdezettek  93%-a lepi meg szeretteit   az  ünnep  alkalmából.  Azt  vesszük  másoknak,  ami  fontos
nekünk,  és  azért  dühöngünk,  mert  nekünk  semmi  sem lehet elég jó.
Manapság  viszont  a  legtöbb  ember,  nem  a  szeretetre gondol, hanem minél
nagyobb,  drágább  ajándékozásra.  Ne  essünk  a  reklámok  és  a drága
ajándékok  bűvöletébe,  a  kicsi  ajándék  is ajándék. A legalacsonyabb
értékű      ajándék      átlagosan      4300
forintba   kerül,   míg   a   legdrágább   közel
27  000  forint.(a    közölt    adatok    2015   évre   vonatkoznak)  Karácsony ünnepléséről  1./   Bizonyos
nyelvekben  a  karácsony  szó jelentése arra utal, hogy eredetileg az emberek
Jézus  tiszteletére  jöttek össze ünnepelni. Felmerül azonban a kérdés:
tanítja-e      az      Újszövetség,  hogy Jézus születését meg kell ünnepelni. A válasz az, hogy
nem   tanítja.   A  bibliában  említett  néhány  születésnapi  ünnepség
túlnyomó   része   pogány   uralkodók   ünnepei
voltak,  ezek  az  ünnepek  teljesen  összefonódnak
tobzódásokkal,   különböző   erkölcstelenéggel.   A  bibliában  nincsen
semmiféle   említés,   hogy   Jézus   Krisztus  ünnepelte  volna  a  földi
születése  napját,  vagy  ezt az apostolok, és tanítványai megünnepelték
volna.  Semmilyen  történelmi,  és  bibliai alapja
tehát    nincs    a    karácsony,    vagy    Jézus    születése   napjának
megünneplésére.
A  Bibliai ünnepek húsvét,
pünkösd   ünnepeivel   nem  szabad  összekeverni  a  karácsonyt,  mert  míg  azok  Istentől  rendelt  ünnepek,  a  karácsony az
nem.   2./ Az első századi
keresztények   számára   a  december  25-i  karácsonyi  ünneplés  teljesen
ismeretlen  volt.  Eredetileg  dec.  25.-én  a Napot
ünnepelték  II-III.   században   a   Mitrász-vallás    (perzsa    eredetű
Napisten-kultusz)  volt  a
legelterjedtebb.  Ennek  részeként  december 25-én
ünnepelték  a  téli  napfordulót.  Azonban  már a
Mitrász-kultusz  megjelenése  előtt  is  bevett gyakorlat volt, hogy a római
császárok    templomokat   szenteltek   a   „Sol
Invictus”-nak  (a  legyőzhetetlen  Napnak),  és az
újjáéledő          győztes         Napot
ünnepelték. 3./  Nagy  Konstantin  (285-337)  kísérletet
  tett  arra,  hogy  a  pogány Római Birodalmat különböző keresztény elemek
  átvételével     erősítse     meg.     Elérte,    hogy    a    Nap-imádat      ünnepét Jézus      születése      ünnepének
    nyilvánítsák.  A  keresztény elemek átvételével
  akarta   megerősíteni   a
    pogány     Római    Birodalmat.    Látomások  hatására  pedig véget vetett
      a  keresztények  üldözésének,  megtért,  és maga is elősegítette az új
      vallás          térhódítását.     Mi   volt   Nagy   Konstantin
látomása?  Konstantin látomása Szent   Konstantin és  anyja, Szent Ilona, kezükben
a Szent   Kereszt ereklyét    tartják (ortodox ikon) kép Konstantin  valláspolitikai  fordulatának
kezdetekor   már  gyakran  használt,  közismert  keresztény  szimbólumokat,
amelynek   alkalmazásával   a   császár  egyértelműen  demonstrálhatta  a
keresztény          vallás          iránti
elkötelezettségét, Történelmi forrásokból annyit tudunk, hogy
336-ban   december   25-én   ünnepelték   Krisztus
születése  napját,  sőt  már előtte Nagy Konstantin idejében is. 4./  A karácsony  elnevezés sem utal Jézus születésére, hiszen  a  „karácsony   szó  a  szláv korcun, vagy kracsun
szóból     ered,    amely    átlépőt    (téli
napfordulót)   jelenti.   A   német   megfelelője
Weihnachten    (szent
éjszakák).  A karácsony szót a 13. század óta használják Magyarországon
keresztény ünnep értelmében Mikor született Jézus A  Biblia nem ír arról, hogy pontosan mikor
született   Jézus   Krisztus,  ahogyan  ez  az  alábbi  forrásművekből  is
kiderül: „Azt,  hogy  valójában  mikor  született
Krisztus,     homály     fedi” (New    Catholic
Encyclopedia). „Krisztus   születésének  pontos  dátuma ismeretlen” (Encyclopedia of Early Christianity). Noha  a  Biblia nem tárja fel, hogy pontosan
mikor  született  Jézus,  említ  két  olyan eseményt, mely a születésekor
történt.   Ezekből   sokan   arra  a  következtetésre  jutottak,  hogy  nem
december 25-én született. Jézus   születése   előtti   történelmi   tények
 Jézus       születési      idejének      dátuma
bizonytalan Ha   nincs   rá   bizonyíték,   hogy  Jézus  Krisztus
december 25-én    született,    miért   ünneplik   ekkor   a   karácsonyt?
A Britannica Hungarica azt
írja,   hogy  valószínűleg  a  vallási  vezetők
„így    akarták    háttérbe    szorítani    a
»legyőzhetetlen   nap  születésé«-nek  (natalis
solis   invicti)   pogány   római   ünnepét”  a
téli napfordulókor Magyarázat A    Téli
napforduló   az   a   pillanat,   amikor   a   Föld
forgástengelye  a  legnagyobb szögben hajlik el a Nap sugaraitól, és az év
legrövidebb  nappalát  (következésképpen  a leghosszabb éjszakát) adja. A
téli  napforduló az északi
féltekén december        21-én van.  A  téli  napforduló  az  északi
féltekén    a    csillagászati   tél   kezdetét
jelenti,    a    legtöbb kultúrában számos ősi népi szokás
kapcsolódik  hozzá,  és  ünnepségek  kísérik, mint például a zsidó Hanuka,  és  a  karácsony     is.
 A  karácsony  időpontjának  kiválasztása
nagy    valószínűség    szerint    azért    esett december  25-re, a téli napforduló
közelébe,   mert   a  Római  Birodalom   két   korábbi   államvallásának   ünnepe  is  ekkor  volt:  25-én  végződtek  a  római szaturnáliák,   és  aznap  volt  a
Dies   Natalis   Solis   Invicti, a Napisten születésének napja.   A  születés
időpontjának további vizsgálata A    Bibliában  két  evangélium  is ír Jézus születéséről, de egyik   sem  említi,  hogy  pontosan  melyik  év  melyik  napján
született meg. Alexandriai  Kelemen,  aki  200
körül   élt,   arról   számolt   be,   hogy   egyes  Egyiptomi  teológusok
számításai     alapján     Jézusnak     a     születését    május     20-ára    teszik.    Mások
április  19-re,  vagy  20-ra,  maga Kelemen november
17-re,  Egy  243-ban  íródott  munka  március  28-ra  teszi Jézus születése
napját.  A  történeti  kutatások  kimutatták,  hogy  nincs  az évnek olyan
hónapja,    amelynek   valamelyik   napjára   ne   datálták   volna   Jézus
születését. A    korai   keresztények   nem   ünnepelték   Jézus
születését,  és  nem  is  próbálták  meghatározni  az  időpontját;  az
ünneplés      legkorábbi     ismert     példája Egyiptom,  ahol  Jézus  születését
tavaszra             tették. . A legújabb kutatási eredmény Ausztrál   csillagászok   a  Port   Macquarie  obszervatóriumban  egy
kifinomult   számítógépes   program  segítségével  azt  próbálták  meg
modellezni,  hogyan  nézhetett  ki az égbolt kétezer
éve    Betlehem    felett.    Arra    a    meglepő
eredményre jutottak, hogy
olyan  objektum,  ami  megfelelne  a  Bibliában  említett  csillagnak,  ami  a
napkeleti    bölcseket    elvezette    Jézushoz,    valójában   nem  karácsonykor,  hanem  nyáron  volt megfigyelhető  az  éjszakai  égen.  Konkrétan  a Vénusz és a Jupiter került
látszólag  olyan  közel  egymáshoz,  hogy  a  fényük összeolvadt, és egy
látványos,  nagyméretű  csillagnak  tűnhetett  a  Földről. Ez a jelenség
nyáron  volt  megfigyelhető, Dave Reneke  és  kollégáinak  számítása  egészen  pontosan  június        17-re       teszi       Jézus       születésének
időpontját. Mária   fogantatása   (Lk
1,26-38) Elküldte      Isten     Gábriel    angyalt    Galilea    egyik
városába,  Názáretbe,  egy  szűzhöz,  aki  a  Dávid házából származó
férfinak,  Józsefnek  volt  a jegyese. A szűznek pedig Mária volt a neve. Az
angyal  belépve  hozzá így szólt: "Üdvözlégy, kegyelembe fogadott, az Úr
veled van!" Mária    megdöbbent   ezekre   a  szavakra,  és
  fontolgatta,  mit  jelenthet  ez  a  köszöntés.  Az  angyal  ezt mondta neki:
  "Ne  félj,  Mária,  mert  kegyelmet  találtál  az
    Istennél!    Magyarázat GABRIEL   a   hírhozó:  Ő  jelent  meg
Máriának      és     bejelentette     fia     születését.     Mohamednek  Ő  diktálta a Korán   szövegét.   A   zsidó  hagyomány  szerint  Ő volt az,
aki   szétválasztotta   a   Vörös-tenger   vizét,   és   Ő  ösztönözte
Jean   d'Arcot   földi
küldetésére. Kiegészítő megjegyzés Így kezdi tehát az angyal, hogy „ne félj,
Mária”.  Talán  az  egészből ez a szinte gyereklány nem sokat érthetett.
Egy  valami  azért  világossá  vált  a  számára, és ezt meg is mondja. Ha
Istennek  terve van vele, akkor ő készségesen teszi azt. Gábriel azt mondja:
kegyelmet  találtál Istennél, és te leszel az, aki
kihordja  méhében  a Megváltót, a Messiást. Mária
teljes  tudatánál  van,  és  nyugodtan visszakérdezhet, és nagyon logikusan
gondolkodik.  Azt  mondja,  hogy  mi  módon lesz ez,
hiszen férfit nem ismerek. Máriának  József  a  jegyese,  de  ott  akkor  még  nem volt divat az,
hogy  a házasság előtt szexuális életet éljenek. Ez
csak   az   óta   van,   mióta   az   ember,   az  emberiség  a  liberalizmus  jegyében  elengedte a nemi ösztönöket.  József  és  Mária,  tartották  magukat az
Isten     törvényéhez.    Nem    szerelmeskedtek
házasságkötés  előtt,  nem  simogatták,  és nem tapogatták egymást, és
nem  izgatták föl egymást, hogy aztán alig tudjanak
lehűlni.  Pedig akkor is dolgoztak a hormonok, mert ők is fiatalok voltak. Ott
volt  bennük  a  szerelmi  vágy, meg a nemi vágy, de ezt ott szerették volna
megélni,  ahova ezt Isten helyzete. Nem lehetett akkor sem könnyű, hogyha ők
szerelmesek  voltak  egymásba,  mint  ahogy  ma  sem könnyű két szerelmesnek
megvárni  az  esküvő  éjszakáját. A nemi vágyat
egyébként  is  Isten  adta,  és  jó  hogy adta, de
megmondta,  hogy  hol  a  helye.  Hol  lehet  azt  örömmel megélni, hol lehet
szeretni  testileg  a  másikat,  kielégíteni  őt,  mert a másik először a
lényeges,  aztán  jövök  én. Isten  a  maga csodálatos módján oldja meg
azt, amit az ember nem tud megoldani.  Szüzesség   és  anyaság  egyszerre?  Ez
lehetetlen  dolog.  Mi ezt nem tudjuk feloldani. Isten
fel  tudja  oldani.  Ezért  áll  itt  a  szövegben,  hogy  az Istennek minden
lehetséges,  még  az is, ami az embernek lehetetlen. Ki tudná ezt közülünk
megoldani?  Senki.  Mária  méhébe teremtette Jézust.. És apja nem volt ezek
szerint   Jézusnak?   A   Biblia  azt  mondja,  hogy  test  szerint  nem  volt.
József   nevelőapja   volt   Jézusnak.  Ha  Jézus  Józseftől  született  volna testileg, azt mondja a
Biblia,  hogy  ami  testtől  született,  az  test.  Ami lélektől született,
lélek  az.  Isten  itt  kiveszi  Jézust  a  bűneset  átka alól. Azért volt
bűntelen  Jézus.  mert a bűneset átka nem hat rá. Ez csak hittel érthető,
és    értelemmel    soha    nem    lesz   teljesen
megfejthető. Vajon  hisszük-e mi azt, hogy a Szentírás  minden  szava  igaz? Vagy nem
hisszük?  Vagy  itt  megáll a mi hitünk.  Szűz volt, és fogant, és megszülte Jézust. Van, aki megáll,
és  azt  mondja:  nem, ezt én nem hiszem. És tényleg, innen már csak hittel
lehet  továbblépni.  De  hát az Istennek minden lehetséges. Még az is, hogy
aki   hitetlen,   hívővé   legyen.   Ez   az   Isten  csodája!.  Megállunk,
elcsendesedünk,   és  elég  lesz  az  a  kevés,  amit  szeretetből  jelzés
értékűnek,  azt  jelezve, hogy valaki sokkal nagyobb ajándékot készített,
mint  az  a  pici  ajándék,  amit  továbbadunk. De esetleg elmondhatjuk, mint
küldöttek.  Nincs  fehér  ruha,  meg nincs nagy fény, csak az a belső tűz,
amit  az  Isten  adhat,  hogy  elmondjuk,  ki  az,  aki karácsony éjszakáján
megszületett.  Varga            Róbert,            Budapesti
Pasaréti Református Gyülekezet  pásztora.   Pasarét,  2006. december
21. http://www.refpasaret.hu/pasaret/pred.php?id=1065 Megjelenik  tehát  Isten  küldöttje  egy
egészen   fiatal,  talán  tizenkettő,  tizenhárom
éves   kislánynál,   Máriánál.  Nagyon  fiatalon
szültek  ott  akkor  az asszonyok, férjhez mentek a lányok. Harmincéves kort
kevesen  érték  meg  abban az időben. Tehát korán
férjhez   mentek,   és   korán   szültek.   Így  volt  Mária  és  József
jegyespár Mária  és  József  Názáretben ugyanolyan
hétköznapi  életet  éltek,  mint  a  legtöbb  ember  manapság. A gondok, a
nehézségek  terhelték  akkor  is  az  embereket. A legtöbb ember nagyon nagy
szegénységben élt.  Megjegyzés:
Amikor  feleségemmel  sok évvel ezelőtt Izráelben
voltunk,  akkor  ott mutatták Názáretben, mélyen a
föld  felszíne alatt azt a barlanglakást, amiben majdnem biztos, hogy József
és Mária lakott.  Mit     tudunk     Józsefről,     Jézus     nevelő
apjáról? Az evangéliumok nem  adják  meg  sem
születése,  sem  halála  helyét vagy idejét. Amit megtudunk belőlük, hogy
hosszabb   ideig   a galileai Názáretben      élt, néhány      évig      a júdeai Betlehemben lakott, illetve Egyiptomba kellett
menekülnie. Az újabb kutatások szerint Názáretben halt meg.  Dávid   házából  és  nemzetségéből
származott''  (Lk  2,4).  Ez  azt  jelenti, hogy a dávidi család jelentősebb
ágához  tartozott.  Egyébként római állampolgár
Jegyességre  lépett a fiatal, dávidi származású
Máriával,  az  akkori szokások szerint 18-24 éves kora között.  Magasságos, Te tudod: nehéz ez az apaság,
mit  az  én  szegény vállamra tettél. Apja volnék, - és mégsem az vagyok.
Ez  a  gyermek...  ha  szemébe  tekintek, Benne ragyognak nap, hold, csillagok.
Anyja  szemei  s a Te szemeid, Istenem, a Te szemeid azok. Gyönyörűséges és
szörnyű  szemek, Oly ismerősek, s oly idegenek...Ez az ács-műhely... ezek a
forgácsok...Mit  tehettem  érte?...  mit  tehetek?  Én  tanítottam  fogni  a
szerszámot,  Mégis  rá fogják majd a kalapácsot. Úgy félek: mi lesz 
(Reményik S.vers részlet)   Józsefet  az angyal álomban világosítja
föl  arról,  hogy  Jézus  apja  lesz,  és  neki kell majd nevet adnia Mária
fiának.  József  nem  szavakkal válaszolt az angyal „híradására”, mint
Mária,  hanem  „úgy  tett,  ahogy  az  Úr  parancsolta,  és magához vette
Máriát,    mint    hitvesét.”    Jóllehet    biztos,   hogy   vissza   akart  vonulni  a  kapcsolatból
– írja Szent Józsefről
II.   János   Pál  pápa
–,  nehogy  akadályozza
Istennek   ama   tervét,   amely   Máriában  már  megkezdte  teljesedését.
 Az  angyal  kifejezett  utasítására mégis
együtt  maradt  vele, tiszteletben tartva azt, hogy Mária kizárólag Istennek
engedte     át     magát…    József    tette    „a    hit    legtisztább
engedelmessége”.
 Még   mielőtt   a   házasságkötésük
megtörtént  volna,  Máriát áldott állapotban találta. Megrendült, aztán
egy  álomban  felszólítást kapott, hogy vegye csak feleségül Máriát, és
vállalja  a születendő gyermeket. Atyai szerepe abban nyilvánult meg, hogy a
Jézus nevet ő adta a gyermeknek. Nem     volt    apa    a    biológiai
értelemben,  de  Mária  a nyilvánosság előtt nem
tudott  más  apát megnevezni gyermeke számára, mint Józsefet, részben mert
az  apaság  a biológiai származáson kívül az adopciós (örökbe fogadás)
kapcsolatot  is  felölelte,  részben,  mert  egyszerűen  nem  volt megfelelő
kifejezés  arra  a  kapcsolatra,  ami József és Jézus között volt. Hogy az
emberek  egyszerűen  József  természetes  fiának tartották Jézust, ezt sem
Mária, sem József nem tudta megakadályozni.  József    foglalkozására   nézve   az  evangéliumi  fordításban  ács  volt,  de  az  eredeti
leírás  más   (főként famegmunkáló) mesterségeket is takarhat. Sőt
a  héber naggar főnév  félrefordításáról  van  szó, amelyet a görög
fordítások  a  „mesterember”  jelentésből  vezettek  le. A naggar azonban    „tanult    ember”
jelentésű  is  lehet.  Ez  a  jelentése  a valószínűbb, ellenkező esetben
ugyanis  Jézus nem beszélhetett volna gyermekkorában
a zsinagógában Már  az Egyiptomba
való  menekülés  és az ott töltött 2-3 év során
József  oltalmazza, gondját viseli Máriának és a Gyermek Jézusnak. Annak a
tömjénnek,  mirhának  és  aranynak  az  értéke,  amit  a  három napkeleti
bölcstől   kaptak,   nem   lehetett   igen   nagy,   hamarosan  elköltötték
szállásra,   élelemre.   Józsefnek   csakhamar   munkát  kellett  keresnie,
keményen dolgoznia. http://metropolita.hu/2010/01/szent-jozsef-az-istennek-szenteltek-vednoke/ József   Dávid  utóda  volt,   és   Jézus   a   szintén  dávidi
családból  való  Máriának  a   fia.  De
hogy   Jézus  az  ábrahámi  és  dávidi  örökség  birtokosa  legyen,  ezt
nem  kaphatta  Máriától;  Mária  nem adhatta azt,
amije  nem volt. Máriától Jézus csak a vér     szerinti    dávidi    származást    kaphatta,   a   szent  örökséget  Józseftől
kellett  kapnia.  Ez az örökségátadás automatikus
volt:     amikor     József    Názáretben 
meghalt,  Jézusra  szállt  át  az  ábrahámi  és
dávidi  örökség. Ebből az következik, hogy József Jézus számára sokkal
több   volt,  mint  egyszerű  nevelőapa.  A  szó  szoros  értelmében  nagy
üdvtörténeti  szerep jutott  neki.  Jézus Dávid
trónjának  utolsó  örököse,  de messze fölötte
áll    minden    politikai    játéknak.    Vallási-szellemi   és   egészen
természetfölötti   módon   lesz   az   egész  teremtés  királyává,  és
,,uralmának nem lesz vége!''  http://www.katolikus.hu/szentek/0319.html Magyarázat Ki volt Dávid? A kis gyerek Dávid parittyájával megölte Góliátot és ezzel megmentette a filiszteusoktól izrael népét. Saul Izráel első királya (Kr. e. 1025-1010), ezért udvarába vette és hozzáadta lányát. Később azonban féltve hatalmát és királyságát Dávid ellen fordult és elüldözte. Dávid 6 évig bujdosott, majd a filiszteusoknál talált menedéket. Saul király nem nyugodott, meg akarta ölni Dávidot, de a filiszteusokkal vívott csatát elvesztette. Saul a csatában meghalt. Ettől kezdve Dávid lett Izrael királya. Megerősítette országát és hatalmát, összefogta népét és elsőszülött fiát, Absalomot nevelte utódjának. Fiát azonban száműznie kellett testvérgyilkosság miatt Jeruzsálemből Hebronba. Fia Absalom, az elégedetlenek élére állt és apja Dávid  ellen fordult. Dávid hű emberei azonban felszámolták a lázadók seregét és megölték Dávid fiát Absalomot, a lázadók vezérét. Az Úr Dávid legkisebb fiát nevezte meg David örökösének...    József    halála   után   Mária  Jézussal  együtt  leköltözött  Kafarnaumba,  s  egy  ideig  úgy ismerték őket, mint a názáreti ácsot és
özvegy  anyját.  Amikor  pedig Jézus 30 éves lett, s elhangzott az Úr szava
János    felett,    aki    hirdetni    kezdte    a
keresztségét    (június   24-én),   Jézus   elbúcsúzott   Máriától   és   megkezdte   nyilvános
működését. Mit  tudunk  Máriáról  Jézus vérszerinti anyjáról?
 Ha  megkérdeznélek, ki volt a leghíresebb,
legnagyobb,  legtöbbet  emlegetett  nő  a  világtörténelemben, gondolkodás
nélkül  azt  felelnéd: Szűz  Mária. Nincs  olyan ember, aki ne tudna róla.
Még akkor is, ha nem vallásos, vagy nem keresztény.  A   lélektanban   döntő   szerepe   van
az anyának.    Kilenc
hónapon  át  egy  anyaméhben  formálódunk,  s  utána még sokáig teljesen
tehetetlenek  vagyunk.  Egy  kiscsikó hamar lábra áll - az ember nem. Évekig
az  anyja  játssza  a  gondviselő  szerepét.  Az  ő  testének  sugárzása,
lelkének érzései és gondolatai ívódnak belénk. Egy  fiúnak  az  anyjához  való  viszonya
meghatározza  az  egész  életét. Ki volt hát Jézusnak az anyja? Döbbenten
tapasztaltam, hogy nem tudunk róla semmit. Egyetlen  részletes  passzus  van  róla, az
"angyali   üdvözlet",  amikor  az  Isten  anyává  teszi,  s  a gyermekét megszüli Mater Dei, mondják
a   latinok,  Isten  Anyja,
mondjuk   magyarul  a  dogmát,  amit  az  efezusi  zsinat  431-ben  fogalmazott
meg. Életrajzának  összeállításában  két
rejtett korszakot kell életében megkülönböztetnünk:  Ezekről   az  időkről  a  Szentírásban
jóformán   semmit   sem   találunk.   Az   Apokrif
irodalomban azonban bőséges beszámolókra találunk.  Magyarázat Apokrif  A Biblia könyveinek      elfogadott
listájához  nem  tartozó  leírások.  .A  görög  apokrüphosz  (elrejtett)
szóból,  úgy  értve,  hogy  a  nem hiteles könyveket elrejtették a hívők
elől  Mária
szülei  Názáretben  éltek. Nevük:  Joáchim       és      Anna.   Mindketten   Dávid   házából
származtak.  Joáchim  tekintélyes  és  jámbor  férfiú volt, foglalkozása
gyapjúkereskedő.
Vagyonukat   három  részre  osztották:  a  templomnak,  a  szegényeknek  és
önmaguk   fenntartására.   Húsz   évig   éltek
házasságban  gyermektelenül.  Ez  nagy szégyen és
nagy  bánat  is  volt. Sok imádságot, áldozatot, vezeklést vállaltak, hogy
gyermekkel  örvendeztesse  meg  őket  az  Úr.  És  megfogadták,  ha  mégis
gyermekük  születne,  teljesen az Úrnak fogják őt szentelni. Egy alkalommal
a   főpap   szolgája  Joáchim  áldozatát  visszautasította  ezt  mondván:
bűnös   vagy,   mert  nincs  gyermeked!   Joáchim  ekkor  szégyenében  a  pusztába  ment,  de  az  Úr
ráparancsolt,  hogy  térjen  vissza.  Ekkor kapta az ígéretet, hogy gyermeke
fog  születni.  A  hagyomány  azt  tartja,  hogy  a
gyermek  Mária  Kr.  e. 15-ben született Názáretben
és   Mária   nevet   adták   neki.   Amikor  három  éves  lett,  felvitték
Jeruzsálembe  és  átadták  őt  a  papoknak. Itt nevelkedett Mária 14 éves
koráig.   Máriát   14   éves   korában  hazaküldték,  de  előbb  férjet
választottak  számára.  Eljegyezték  egy  Dávid  házából  való  férfinek,  akit Józsefnek hívtak.
Máté   és   Lukács   evangélisták   igyekeznek   kimutatni,   hogy  Mária
szintén  Dávid  családjából  származott.  Ez azt
jelenti,    hogy    József   és   Mária   távoli
unokatestvérek  voltak. Hazájukban, Názáretben jól
emlékeztek  Dávidra,  s  vele  arra  a  meg  nem  hiúsuló ígéretre, hogy a
Messiás     biztosan     el     fog    jönni,    éspedig    Dávid    egyenes
leszármazottjaként.   A
zsidó  hagyomány szerint az örökbe fogadott fiú az
öröklésben     semmiben     sem     különbözött     a    vér    szerinti
gyermektől. Ezek  után  következnek  az evangéliumból
ismert események:  Angyali  híradás  -  a  népszámlálás  -
Betlehemben  Jézus  születése - az Egyiptomba való menekülés (a   2   év   alatti   születésű  fiú  gyermekek  legyilkolása
miatt)  -  majd  visszatérés  Názáretbe.  12 évig
csend!  Majd  Jézus  elveszítése  az  első zarándoklat alkalmával. Ezután
következik         Jézusnak        nyilvános
fellépése.   Jézus  mennybemenetele  után  a  Szűzanya
Efezusba  költözött  János apostollal.  Majd  amikor  Jánosnak  vissza kellett térnie, vele ment vissza
Jeruzsálembe.    A    hagyomány    azt    tartja,    hogy    az   apostoloknak  ő  volt  a lelki vezetője.
Sőt  arról  is beszél, hogy gyakran látogatta Jézus üresen maradt sírját
és  az  apostolok neki is a Jeruzsálemben Getszemáni kertben készítettek  sírboltot (foto)   Halálának   időpontját  nem  tudjuk  pontosan  meghatározni.
  Valószínűleg  60  éves  korában  halt meg Kr. u.
45-ben Jeruzsálemben.  A Biblia négy evangéliuma szerint   Jézus     a     mai    zsidó    állam, Izrael területén    élt.     Ez     a     terület     Jézus
születésekor Nagy
Heródes királyságához
tartozott.   Jézus   apja  József  és  anyja,  Mária  is   Dávid  király  családjából származott, amit  később egy
császári vizsgálat is megerősítette. Máté      evangéliuma      Jézus
születését Heródes király    idejére   teszi.   (Máté
2,16)    –  aki  elrendelte  a két év alatti kisgyermekek lemészárolását
–     A     zsidó
történész, Iosephus
Flavius beszámolója szerint röviddel Heródes halála
előtt holdfogyatkozás volt. Asztronómusok ezt        a
holdfogyatkozást i.  e.  4–re  teszik,  ami alapján Jézus  legvalószínűbben i. e. 6-ban született.   Magyarázat   Figyelem Két Saul van a Bibliában.  Az Újszövetségben Az  apostolfejedelem, akit később Paulusnak, majd Szent Pálnak hívnak.  Az Ószövetségben Saul Izrael első királya.  Mi a közös ebben a két emberben – a nevükön kívül?
	     Míg Saul zsidó királyként az isteni engedelmesség helyett a pogányság felé haladt, s lett kegyveszetté; úgy Pál apostolsága előtt szintén emberi tanítások szerint cselekedett: a zsidó törvényeket betartotta, de ezzel éppen Istent vette üldözőbe.
	     A „két Saul” sorsa ezután ellentétes: 
	     Az Újszövetségi Saul életének első, fiatalabb szakaszában üldözte a keresztényeket. A későbbiekben azonban kereszténnyé válik. Emlékeztetek arra, hogy ez a damaszkuszi úton történő eseménykor veszi kezdetét, amikor az Úr hangját hallotta: „Saul, Saul, miért üldözöl engem?”  Zsidó neveltetésben részesült. A nem zsidók közt a Pál nevet használta. Római polgárjoggal rendelkezett, amelyre hivatkozott is.  Pál apostolt a gonosz Néró uralkodó megkínozta, majd lefejeztette i.sz. 67-ben.    Ószövetségi Saul Izrael népe királyt akart és Sámuel, felkeni Sault királlyá. Ő volt Izrael első királya. Akkor lett a király, amikor Samuel vissza vonult, mint az utolsó bírája Izraelnek.  A nép követelte, hogy legyen királyuk, mint más nemzeteknek.. Samuel megkérdezte az Úr tanácsát. Isten utasította Sámuelt, hogy kenje fel  Sault, mint első királyt.  Saul, a hadsereg élén  Istentől vezetve, legyőzte a filiszteusokat az első csatában. Saul nem engedelmeskedett az Úrnak, és megtartott néhány zsákmányt miután legyőzte a filiszteusokat. Győzelmet, dicsőséget – az Úr helyett – teljesen magának tulajdonította: „emlékoszlopot állított magának” (I.Sám. 15:12). Ettől kezdve már nem Isten követeként, hanem félelmetes zsarnokként uralkodott Izráelben! Mindinkább hasonlított most már más népek királyaihoz! Indulatai elragadták; hiúság, sértődöttség, féltékenység kerítette hatalmába. Önző céljai elérése érdekében nem ismert se Istent, se embert.  Mindjobban elhatalmasodó indulatkitörései lecsillapítására egy derűs kedélyű, jó zenészt kerestek. A parittyás Dávid hárfa zenészként került be Saul királyhoz. Góliát legyőzése után nyilvánvaló lett, hogy. Isten Dávidot támogatja, és a nép is elismeri bátorságát, hitét, erejét. A király szívét ellenben az irigység mardossa. Megragadja dárdáját, hogy elhajítsa és átszegezze vele Dávidot. Sikerült azonban elhajolnia a gyilkos fegyver elől. Ekkor Isten elvetette Sault, mint Izrael királyát. Az Úr azt parancsolta Sámuelnek: kend fel a fiatal Dávidot, mint a következő királyt. És ekkor fellángolt Saul gyűlölete Dávid iránt és mindenáron a halálát akarta . Dávid bujdosása és Saul előkészületei Dávid megölésére:
	     (1 Sám 21-22;) azonban Dávid kétszer is megkíméli Saul életét és békét kötnek.   Dávid zsidó király  Dávid zsidó király Született Kr. e. 1040 körül  Betlehemben.  Elhunyt Kr. e. 967  Jeruzsálemi uralkodása Kr.e. 1010- Kr.e. 970
	     A zsidó vallás szerint a Messiás Dávid leszármazottja lesz, a keresztények pedig Jézus családfáját Józsefen és Márián keresztül Dávidra vezeti vissza.  Utazás Názáretből Betlehembe   Nemcsak József és Mária van úton, ugyanis
  Augustus    császár   népszámlálást   rendelt
    el,  ezért a birodalomban mindenkinek abba a városba
      kell     visszatérnie    az    összeírásra,    ahonnan    az    ősei   származnak.  Mit  tett  József,
        amikor   tudomást   szerzett   a  rendeletről?  A beszámoló  így  hangzik:
        „Természetesen  József  is  felment Názáret városából Júdeába, Dávid
        városába,     amelyet     Betlehemnek  hívnak,  mivel Dávid házának és családjának volt a tagja”
(Luk   2:1–4). A prófécia  úgy  szólt,  hogy a Messiás
  Betlehem  Efratában  fog  megszületni.(Mikeás 5:2.)
   A többnapos út végén nehéz kaptató vár
rájuk,    mert    Betlehem   több   mint   760 méter   magasan   helyezkedik
el.  József   „felment   Galileából   hogy
bejegyezzék  őt  Máriával,  akit  az  eljegyzésnek megfelelően hozzáadtak
feleségül”    (Luk
2:4, 5).     József
feleségeként  Mária  már  másképp  hozott  döntéseket.  Elfogadta,  hogy
József  a  családfő,  neki  pedig Isten azt a szerepet szánta, hogy segítse
és  támogassa  a  férjét a döntéseiben. Mária kész volt engedelmeskedni
Józsefnek, amivel azt bizonyította, hogy bízik Istenben.  Mária megkönnyebbülten felsóhajt, amikor a
távolban  megpillantja  Betlehemet.  Olajfaligetek mellett haladnak el az egyre
meredekebben  felfelé  ívelő  úton. A fákon még rajta van a termés, mert
az olajbogyót az utolsók között szüretelik le. http://metropolita.hu/2010/01/betlehem-fele/ Szállás        keresés 
Betlehemben  A    város   zsúfolásig   tele   van
emberekkel.  A szálláshelyet teljesen ellepték az
összeírásra   érkezett  családok.  Máriának  és  Józsefnek  nincs  más
választása,  az  éjszakát  egy  istállóban kell
töltenie.  Ráadásul Mária hirtelen erős fájdalmat
érez,  olyat, amilyet eddig még soha, és a fájdalmak egyre csak erősödnek.
Józsefet  biztosan  aggodalommal  tölti  el, amikor látja, mennyire megviseli
Máriát  a  vajúdás.  Máriának  megszületett  az első gyermeke, legalább
hét    gyermeke    közül    Jézus    volt    az
első    (Márk 6:3). Ez
a  gyermek azonban különleges, mert nem csupán Mária elsőszülöttje, hanem
„az egész teremtés elsőszülötte” A  jászol  az állatok etetésére használt
vályú.  Mária és József istállóban szállt meg, amely akkor sem volt, és
ma  sem  mondható  jó  levegőjű,  higiénikus  helynek.  Őszintén,  melyik
szülő  akarná,  hogy a gyermeke istállóban jöjjön a világra? A szülők
mindennél  fontosabbnak  tartják  a  gyermekük  jólétét. Mennyivel inkább
szeretné Mária és József a legjobbat megadni Isten fiának! – Ó, nem! Eltölt
az  öröm.  Olyan  öröm,  olyan  erős,  olyan szép, olyan kiáradó, hogy a
szívem  erősen  ver, és azt mondja: ,,Megszületik!
Ő     megszületik!”     Ezt    mondja    minden
szívdobbanással.  A gyermekem kopogtat a szívemen és azt mondja: ,,Mama, itt
vagyok,   jövök   és  Isten  csókját  adom  neked!”  Ó,  milyen  öröm,
Józsefem!  De József nem osztozik az örömében. Arra gondol, hogy sürgősen
menedéket  kell  találniuk,  és  meggyorsítja  a lépteit. Ajtóról ajtóra
megy,  menedéket  kér.  Semmi eredmény. Minden el van foglalva. Elérkeznek a
fogadóhoz.  Zsúfolásig  tele  van  egészen  a  falusi  tornácokig,  amelyek
körülveszik  a  nagy,  belső  udvart.  Az  emberek  a  szabadban táboroznak.
 József   az  udvarban  hagyja  Máriát  a
szamáron  és  kimegy,  hogy  más házakban keressen
szállást.  Csüggedten  tér  vissza. Hely nincs sehol.
A  téli  alkonyat  gyorsan  közeledik.  József     könyörög     a     fogadósnak,    könyörög    az
utasoknak.  Ők  férfiak  és egészségesek. Itt van
egy   szüléshez   közelálló   asszony,  legyenek
irgalmasok!  Semmi.  Ott  van  egy gazdag farizeus, aki leplezetlen megvetéssel
nézi  őket,  és  amikor  Mária  feléje  közeledik,  úgy  eltűnik, mintha
leprás    lenne.    József    látja,    és   elönti   arcát   a   vér   a
méltatlankodástól.     Mária     megfogja     József     csuklóját    és
lecsillapítja:–   Ne
erőltesd!  Menjünk!  Isten  majd  gondoskodik  rólunk!  Íme,  a barlangok,  amelyek  alacsonyak  és  nedvesek. A legszebbeket már
elfoglalták.   József   csüggedt. Mária  egy  szürke  szamár  hátán  ül.
Egészen  be  van  burkolva  egy  vastag köpenybe. A szamár egy kis ládát is
visz,  benne  a  szükséges  holmikkal.  József  a  számár  mellett  megy, a
gyeplőt    fogva.    Teneked    inkább    fáradtnak    kell    lenned,   mert
gyalogolsz.– Ó, számomra
ez  semmi!  Azt  gondolom, ha találtam volna egy másik szamarat, kényelmesebb
lett  volna  az  út,  és  gyorsabban haladtunk volna, de nem találtam… Már
hamarosan  Betlehemben leszünk. A mögött a domb mögött ott van Efráta.  Megjegyzés Betlehemben     található    Jézus
születésének  barlangja,  ahol  ferences  szerzetesek  1717-ben  egy 14 ágú
csillagot  helyeztek  el  a  földön.  A felirat hirdeti: „Itt született meg
Szűz Máriától Jézus.”  Nagy Konstantin bazilikát építtetett a
barlang  fölé.  A perzsa
dúlás      után      csak      a      betlehemi
Születés-temploma maradt meg annak köszönhetően,
hogy  a  templom  mozaikján  a  napkeleti bölcsekben saját őseiket fedezték
fel. A  templom maga közel 1700 (!) éve épült,
arra  a barlangra, ahol Jézus születet.  A  Születés  templomát  az  UNESCO        Világörökség       Bizottsága       2012-ben  a  kulturális  világörökség részévé választotta,
ezzel is tisztelegve a nagy múltú épület előtt. A  Születés  templomának  megépítését
Szent  Ilona szorgalmazta,
állítólag   ő   volt   az,   aki  megtalálta  a  keresztet,  amire  Jézust
megfeszítették.
   Folytatjuk       tovább       az
elbeszélést Találkoznak  egy  pásztorral,  aki  átvág
nyájával  az  úton az egyik legelőről a másikra. József lehajol, és mond
neki  valamit.  A  pásztor bólint. József fogja a szamarat és a nyáj mögé
vezeti,  a rétre. A pásztor megfej egy kövér juhot, és a csuprot Józsefnek
adja, aki felajánlja Máriának  Távolról    jöttök?    –   kérdi   a   pásztor.–     Názáretből     –   válaszolja   József.–   És   hová   mertek?–        Betlehembe.– Hosszú út
az      állapotos     asszony     számára.     A
feleséged?–
Igen.–    Van   hová
mennetek?–
Nincs.–  Kemény  dolog!
Betlehem  tele  van mindenünnen jövő néppel, hogy
feliratkozzanak,  vagy  máshová  menjenek  a  népszámlálásra.  Nem  tudom,
találtok-e  szállást.  Ismered  a helyet?  Nem
nagyon.– Akkor figyelj…
kioktatlak  téged…  Keressétek  meg a vendégfogadót. Tele lesz, de mondom,
hogy   tudjátok..   Ez   a   főút  odavezet.  Nem  téveszthetitek  el.   De
ha    nem    találtok    semmilyen    helyet    a
vendégfogadóban  vagy  a házakban, forduljatok be a
szálló  mögött  a  rét  felé.  Ott  istállók vannak a hegyben, s néha a
kereskedők,  akik nem találnak helyet a fogadóban, oda kötik be állataikat.
Istállók,  értitek?  Talán ott találtok egy helyet… és szénát alvásra
meg       a       szamárnak. Isten       legyen      veletek! – És Isten örvendeztessen meg téged!
–      válaszol
Mária. József   Béke   veled!” -del   köszön   el  tőle.    Betlehemi csillag Jézus születésével kapcsolatos események
közül   az  egyik  legtöbbet  tárgyalt  jelenség
a betlehemi   csillag. Számos  elmélet  született
arról,  hogy  vajon  mit  is láthattak valójában a napkeleti bölcsek útjuk
során. Máté evangélista beszámolója  meglehetősen  szűkszavú,  ezért  nem  könnyű  értelmezni. A
bölcsek  egy  szokatlan  csillagot  látnak,  ez  indítja  el  őket útjukra,
fölkeresni  az  újszülött megváltót. A csillagot bár napkeleten látják,
ők  mégis  nyugat  felé,  Júdea  tartományba  indulnak.  Megérkezve  annak
fővárosába,  Jeruzsálembe,  a  próféciák  adják  meg  a  további pontos
útmutatást: Betlehemben született meg a messiás.  A korábban napkeleten látott csillag most
ismételten  feltűnik,  ezúttal azonban a bölcsek előtt, vagyis dél felől,
és "előttük haladva" jelöli ki az utat a betlehemi istállóig. A       különböző      korokban
számos természettudományos    magyarázat is    született    a   betlehemi
csillagra:  bizonyos  bolygók együttállása, vagy egy bolygó együttállása
egy  fényesebb  állócsillaggal,  esetleg  egy  ismert visszatérő üstökös
lehetett.   Egyetlen  egy ma ismert fényjelenség jöhet
  szóba,  amely  időpontját tekintve megfelelhet a betlehemi csillagnak: Kr. e.
  5.  március-áprilisában,  70  napon  át  egy addig ismeretlen "csillag" volt
  megfigyelhető  az  égbolton. Ez egyúttal pontosítaná Jézus születésének
  idejét  is,  ezek szerint az i. e. 6. decemberében - i. e. 5 év januárjában
  született  meg  (és nem egy évvel később), a napkeleti bölcsek pedig akkor
  hódoltak  Néki, amikor már hozzávetőlegesen három hónapos csecsemő volt.
  Ezt   a   csillagászati   jelenséget   kínai   és   koreai   évkönyvek  is
  feljegyezték.  Mai csillagászok szerint   az  égitestet  utólag  nem  lehet  beazonosítani,  egy nóva,
    szupernóva, esetleg  egy  vissza nem térő üstökös lehetett. Az égitest
    a  hajnali  órákban  volt látható délkeleti irányban, a Bak csillagképben
    (az  α  és  β  Capricorni  szomszédságában), majd
      napkelte  után már természetesen nem volt megfigyelhető, amikor átvonult az
égbolton. A    Pásztorok   látogatása   a   kis
Jézusnál A  holdvilágos éjszakában egy kis pásztor
szokatlan  fényre  figyel fel. Olyan erős a fény, hogy kezével védenie kell
tőle  a  szemét.  Minden  csendes.  Kihívja pásztortársait az épületből,
ahol  tartózkodnak.  Vannak köztük serdülők és öregek is. A legfiatalabb,
egy      12     éves     fiú     félelmében     sírni     kezd.–  Mit  félsz,  te  buta? –    mondja   neki   a   legöregebb.
–  Sose  láttad  még  a
holdat? A  belőle  áradó  fény  megvilágítja az
egész  környéket.–  Ne
féljetek!  Nem  szerencsétlenséget  hozok.  Nagy  örömöt  hirdetek  Izrael
népének   és  a  föld  minden  népének.  Dávid
városában  ma  született  meg  az  Üdvözítő,  aki  a Krisztus,  az  Úr.  Amikor  az  utolsó  szavakat  kiejti,  még  nagyobb
fényben  ragyog. Folytatja üzenetét:–  Ezekről  a  jelekről  ismeritek  fel: egy szegény istállóban,
Betlehem   mögött,   találtok  egy  pólyába  takart  kisdedet  az  állatok
jászlában,    mert    a    Messiás   számára   nem   volt   fedél   Dávid
városában. Végül az angyalok visszatérnek az égbe, a
pásztorok  magukra  maradnak.  Elhatározzák,  hogy felkeresik a kisdedet, és
ajándékot  visznek neki. Amikor megérkeznek a barlanghoz, nem mernek bemenni.
Megbízzák  a  legfiatalabbat,  Lévit, hogy kémlelje ki, mi van a barlangban.
(Ő  látta meg először az angyalt.) A gyermek habozik, de utána elhatározza
magát.  Odamegy  a  nyíláshoz,  kissé  elhúzza  az  azt  elfedő  köpenyt,
figyel…  és  elragadtatva ott marad.–  Mit látsz? –
kérdik  tőle  nyugtalanul és halkan.–  Látok  egy  fiatalasszonyt, aki nagyon szép, és egy férfit egy
jászol  fölé  hajolva,  és  hallom… hallok sírni egy gyermeket. Hallom az
asszonyt      beszélni…      ó,      de     szépen     beszél!–       Mit      mond?–   Azt  mondja:  ,,Kicsinyke  Jézus!
Jézus,  édesanyád szeretett gyermeke! Ne sírj, kisfiam!” Azt mondja: ,,Ó,
ha  mondhatnám  neked,  itt  a  tej, kicsikém, de még nincs tejem!” Aztán:
,,Annyira  fázol,  szeretett  kis  Jézusom!  És szúr téged a széna. Milyen
fájdalom  édesanyád  számára,  hogy  így  hall  sírni téged, és nem tud
kényelembe  helyezni.  Azt  mondja:  ,,Aludj,  lelkem!  Szívembe  hasít, hogy
sírni  hallak,  és  látom  a  könnyeidet!”  Megcsókolja,  melengeti a kis
lábát  a  kezével,  mert meghajolva áll, karjával a jászolban.–      Szólítsd     meg,     hogy
meghallja!–  Én nem! Te!
Te  ismered  őket, és idevezettél minket, te szólj! József megfordul és az
ajtóhoz   jön.–   Kik
vagytok?–   Pásztorok.
Hoztunk   nektek   eleséget   és   gyapjút.  Eljöttünk,  hogy  imádjuk  az
Üdvözítőt.– Jöjjetek
be!  Belépnek,  és  a  barlang  világosabbá  lesz a fáklya lángjától. Az
öregek   maguk   előtt  tolják  a  gyerekeket.  Mária lassan felemeli Jézust, és leülve a
  szénára,  odanyújtja  kis lábacskáit amelyek be vannak burkolva a kendőbe,
  hogy  megcsókolják.  És  a  pásztorok  lehajolnak  egészen  a  földig, és
  megcsókolják  az aprócska lábakat. Akinek szakálla van, előbb rendbe hozza
  szőrzetét.   Szinte   mindnyájan   sírnak,  és  amikor  el  kell  menniük,
  hátrálva  mennek  ki, otthagyván szívüket..Mária a szénán ül ölében a
  gyermekkel,  József  pedig  a  jászolnak támaszkodva könyökével, nézi és
  imádja Jézust. Amikor     a    kisbaba nyolcnapos   lesz,   Mária   és   József   a  mózesi  törvény
  előírása  szerint  elviszik  körülmetélni, és az
    angyal  utasításának megfelelően a Jézus nevet adják neki (Luk
  1:31).   http://metropolita.hu/2010/01/a-pasztorok-jezusnal/ A napkeleti bölcsek A bibliai napkeleti bölcsek a csillag     vezetésével     keletről Betlehembe érkeztek,          hogy         hódoljanak Jézusnak,  a  zsidók  új  királyának.
  Szokás háromkirályoknak  is  nevezni  őket,  ám  a Biblia nem     nevezi    királyoknak
    őket,    arról    sem    szól,    hogy    hárman
      volnának Megjegyzendő,   hogy  a  szír–arám   egyház   és  az  örmények
  szerint a bölcsek száma 12 volt http://www.harmonet.hu/ezoteria/18870-durva-tevhitek-a-karacsonyrol!.htm .A Biblia szóhasználata alapján helyesebb
  a      napkeleti      bölcsek     elnevezés.     A keresztények névvel is illetik
    őket: Gáspár, Menyhért és Boldizsár. Napkeleten  élt  három  bölcs,  akik  az
  írásokban     olvasták     az    Üdvözítő    érkezésének    prófétai
  jövendöléseit.  „Egy  különös csillag jelzi majd születését.” Egyik
  este     a    napkeleti    csillagos    égen    valóban    egy rendkívüli  fényességet  láttak  meg.
    Másnap   estére   már  útra  készen  álltak,  hogy  a  csillag  irányába
    elinduljanak.  Teveháton  keltek útra, a sivatagon át követték a csillagot,
    amely  Júdea földjére vezette őket. Elmentek Jeruzsálembe, majd Betlehembe,
    és  végül  a bölcsek a puszta felé indultak tovább a csillagot követve. A
    pásztori   kunyhó   felett   a   csillag   megállt.  A  bölcsek  leszálltak
    tevéikről,   és   örömmel   siettek   oda.  Köszöntötték  Máriát  és
    Józsefet,  a  Kisjézus  jászlánál  térdre borultak. Minden fáradtságukat
    elfelejtették  egy  pillanat  alatt,  hiszen megtalálták, akit kerestek: „a
    népek pásztorát”. Szentírás: Mt.2,1 és 2,10-11   Otthonról hozott ajándékaikat jó szívvel
átadták: aranyat, tömjént és mirhát.  Még az éjjel itt maradtak, de reggel útnak indultak hazafelé.
E  látogatás  következménye  lett  a  betlehemi gyermekgyilkosság, amelyben Heródes   megöletett  minden  kettő  év  alatti
fiúgyermekeket Betlehemben
és    környékén    (ezért    lett    december    28-a    az    Aprószentek
ünnepe). Józsefet   az  Úr  angyala  még  időben
  figyelmeztette:  ,,Fogd  a gyermeket és anyját, és
    menekülj Egyiptomba…” A bölcsek ajándékairól Ajándékokat vittek a kis Jézusnak:aranyat,
tömjént és mirhát. A   mirha   és   a  tömjén együttesen  olyan  párt  alkot,  amit
„isteni  illatosítónak“  neveznek.  Mindkét  növény  mézgája  annyira
ritka,      különleges     és     kedvelt     volt,     hogy     egyenértékűnek     tartották    az    arannyal.    A  tömjént  világos színe és könnyű súlya miatt a szellemmel
és  a  mennyel hozták összefüggésbe, míg a mirhát, mivel sötétbarna és
nehéz,  a  földdel.  Égetésükkor  a felszálló illatos füst a halandót a
halhatatlanhoz kapcsolja,  Mirha a    tömjénhez    hasonlóan   a
balzsamfafélék  családjába  tartozik,  amit  a  fa kérgének gyantájából
nyernek.        (mirhafa       képe).  „Adjonisten,  Jézusunk,  Jézusunk! Három király mi
vagyunk.  Lángos  csillag állt felettünk,. gyalog jöttünk, mert siettünk,.
kis   juhocska  mondta  –
biztos, itt lakik a Jézus Krisztus” A  háromkirályok  nem  azért keltek útra,
mert  meglátták  a  csillagot,  hanem  azért  látták meg a csillagot, mivel
útnak  indultak.  A három királyok definíció nem állja meg a helyét, mert
a  bölcsek  feltehetően  nem  voltak  királyok  Nyitott  volt a szívük, és
észre  tudták  venni  az  égi jelet (…) nyitottak voltak az újdonságra”
–  mondta  a  katolikus
egyházfő.     Hozzátette:    a    háromkirályok
“nosztalgiát”  éreztek  Isten iránt, miután nem akarták már többé a
megszokott   dolgokat,   “belefáradtak  koruk  Heródeseibe”,  és       tudták,       hogy       Betlehemben      valami      új
történik. Ferenc      pápa      új      értelmezése      a
háromkirályokról 2017.               január              6.,
http://patacsipilvax.hu/?p=57481         2017. december 13. Kik voltak a napkeleti bölcsek? Egyes  magyarázatok  úgy  tartják,  hogy a
  napkeleti     bölcsek    valójában    babilóniai
    asztrológusok,   vagy  perzsa  papok  voltak,  akik  behatóan  foglalkoztak  a
    természettudományokkal, főként a csillagászattal.
      Származási    országukról   sem   tesz   említést   Máté   evangélista,
      csak annyit árul  el, hogy keletről indultak útnak, hogy megkeressék a kis
      Jézust.     A     leggyakoribb     feltételezések     szerint    Babilóniából      vagy     Perzsiából     érkeztek,  amelyek akkoriban jelentős tudományos
        központnak   számítottak,  és  ahol  a  mágusokat
kiemelt tisztelet övezte. De ez csupán feltételezés. Milyen volt a megjelenésük? A   kutatások  szerint  elsőként  a  XIV
században  élt  Beda, bencés szerzetes      jellemezte      a      bölcsek
külsejét:   „Menyhért,   ősz   hajú,   fehér
szakállú,  idős ember, Gáspár fiatalabb és szőke, Boldizsár pedig fekete
bőrű.”  A  szerzetes  leírása  nem  a  szent  szövegeken  alapszik, hanem
valószínűleg  saját  fantáziáján.  Beda  úgy  tartotta,  hogy a bölcsek
Afrikából, Ázsiából és Európából    indultak    útnak   –     innen     a     fekete     bőrszín    ötlete    –  így  akarta  hangsúlyozni  Jézus
egyetemes  uralmát  a  világ  összes  népe  felett.  Ez azonban nem  egyeztethető  össze  Máté  soraival,  miszerint  a bölcsek
napkeletről jöttek Jeruzsálembe     való    érkezésük   időpontja   is  vitatott.
Máté   evangéliuma   második   fejezetében  azt  olvashatjuk,  hogy  Jézus
születésére  értek el Betlehembe, de egyes elemzők sokkal valószínűbbnek
tartják,  hogy  csupán két héttel később léptek
Jeruzsálem földjére.   Tegnap   harangoztak, Szeretném  az Istent Isten-dicséretére Én      is      mennék,     mennék, Új      csizmám      a      sárban szépen igazolnám. Így  dúdolgattam én                              
(Priority News Now (@WandS_Headlines) July 23, 2020)

https://www.vg.hu/kozelet/ennyit-koltenek-a-magyar-csaladok-a-karacsonyi-ajandekokra-462192/
A karácsony megünneplésének a módja is nyugtalanító kérdést vet fel az emberben. Ha Jézus ma visszatérne a földre, mi lenne a véleménye a karácsonykor fellángoló üzleti szellemről? Amikor Jézus kétezer évvel ezelőtt ellátogatott a jeruzsálemi templomba, felháborította, hogy a pénzváltók és az árusok visszaélnek egy zsidó vallási ünneppel, hogy pénzhez jussanak. „És kötélből ostort fonván, kihajtá őket a templomból.” Az imádság házát „Mivé tettétek? Rablók barlangjává” (kép: El Greco: Jézus kiűzi a kufárokat. National Gallery, London) Erről szól Kodály legnagyobb alkotásának mondható kórusműve is.
Spanyolországban sok őszinte hívő embert aggaszt, hogy a karácsonyt egyre inkább átitatják a kereskedelmi érdekek (El País, 2001. december 24.). 
Látomásában  az
  Úr egy fénylő kereszt és egy felirat jelent meg. A
    feliraton  ez állt:: In hoc
      signo      vinces      
„E     jelben     győzni
        fogsz”.  Ez  a  felírás  állítólag az égen, a
          kereszt  képe  mellett  volt  látható, midőn Nagy Konstantin Maxentius ellen
          vonult.  Ez arra figyelmeztette a császárt, hogy ezen
  jel    által   győzedelmeskedni   fog.  A  látomások  hatására pedig véget
    vetett  a keresztények üldözésének, megtért, és maga is elősegítette az
    új        vallás      térhódítását.      312 elején Nagy   Konstantin  átkelt  az
      Alpokon,    és    betört   Itáliába.   Több   csatában   is   legyőzte      Maxentius     császár
        csapatait,  és  október  végén  elérte Rómát. A
          megjelenő  vízió  jóslata  tehát  végül  valóra  vált, mert a császár
diadalmaskodott    riválisa    felett. 
Íme,   fogansz   méhedben,   és   fiút   szülsz,  akit  nevezz
    Jézusnak.  Mária  megkérdezte  az  angyalt: "Hogyan
      lehetséges  ez, mikor én férfit nem ismerek?" Az angyal így válaszolt neki:"A  Szentlélek  száll  reád,  és  a  Magasságos ereje árnyékoz be téged,
      ezért  a  születendőt  is  Szentnek  nevezik  majd, Isten Fiának. Ekkor így
      szólt   Mária:  "Íme,  az  Úr  szolgálólánya:  történjék  velem  a  te
beszéded szerint!" S ekkor eltávozott tőle az angyal."


  
  A zsidó vallás szerint a Messiás Dávid leszármazottja lesz, a keresztények pedig őhozzá vezetik vissza Jézus családfáját Józsefen és Márián keresztül. Az iszlám vallásban Dávidot  prófétaként tartják számon. 
A  kánai  menyegzőn  újra  hallhatjuk
Máriának  a  szavát.  (Jn  2,1-11).  E három év alatt nem említi az Írás
Máriát  csak  egyszer-egyszer, de a hagyományból  tudjuk, hogy ott volt
fiával  ezekben  a  napokban  is.  Jézus  a  kereszten János apostolra bízza
Anyját, Máriát.  
	  
	
        
	  
        
	  
  
    
       
  


Názáretből   mintegy 130   kilométer   hosszú,
    hegyvidéki  út  vezetett  Szamárián át ebbe a kis
      városkába.  Józsefnek  ebbe  a Betlehembe kellett mennie, mert Dávid király
      családja,    melynek    József   és   Mária   is   a   tagja   volt,   innen
származott.



–    Hé,   galileai!   –   kiált   mögöttük  egy  öreg.
–   Ott,   ennek   a
szakadéknak   a   végén   van   egy   barlang.   Talán   még   nincs  benne
senki.
A Születés
Templomának   különlegessége,   hogy  egyszerre  három  egyház,  a  Római
Katolikus,  a  Görög  Ortodox  és  az  Örmény  Apostoli  Ortodox Egyház is
felügyeli.  A  templom  maga  is szép, de legtöbben
azért  látogatják  meg,  hogy  Jézus szülőhelyét
jelképező  ezüst  csillagot (foto) megérintsék. Ez
egy  néhány négyzetméteres barlang a templom alatt, mely így maximum csak a
komolyan hívőknek javasolt tevékenység. 
Megérkeznek   Betlehembe–     Íme,     itt    vagyunk    Dávid
földjén,   Mária.   Most   megpihenhetsz.   Nagyon
fáradtnak   látszol… –
Nem.  Azt gondoltam… azt gondolom… –  Mária  megfogja  József  kezét  és  boldog  mosollyal  mondja:
–  Azt  gondolom,  hogy
az         idő        elérkezett. –  Irgalmas
Isten! – Ne félj, József!
Türelem!        Látod,        milyen        nyugodt        vagyok? – De sokat szenvedsz!
  Odasietnek ehhez
a  barlanghoz. Valóban barlang. Vagy inkább egy hegyoldalba vájt lyuk, ahová
építeni  akartak  valamit.  Kődarabokból  összetákolt  alacsony fal, rajta
durva  gerendák  József  előveszi  a  kovát  és  az acélt, meggyújt egy
lámpát,  hogy  jobban  lásson.  Mária  leszáll  a  szamárról  és belép.
József  felakasztja  a  lámpát  egy  gerendából kiálló szögre. Látszik,
hogy  a mennyezet tele van pókhálóval, a döngölt padló egészen össze van
töredezve,  tele  lyukakkal,  kavicsokkal, hulladékkal és trágyával, és be
van  szórna  szalmával.  Az  ökör megfordul, és nyugodt szemmel nézi őket
üdvözli.–   Gyere,
Mária!    Üres.    Nincs    itt    más,   csak   egy   ökör.   –   József   mosolyog.  –   Jobb  a  semminél…   József   a   szénából   ágyat
készít  Máriának.  Megeteti  a  szamarat. A közeli patakból vizet hoz neki
és  megitatja.  Tüzet  gyújt  egy kéménynyílás közelében. Köntösét a
bejáratra  akasztja  ajtóként.  József  a  tüzet élesztgeti, táplálja, s
biztatja  Máriát, hogy próbáljon aludni. Mária megpróbálja. József néha
odanéz, és megnyugszik, amikor látja, hogy nem mozdul…

A  probléma  ezen  elméletek  többségével  az,  hogy  ezeknek  a valóságos csillagászati eseményeknek az időpontja
nem  esik  egybe  Jézus  születésének lehetséges időpontjával.  Vagy  évekkel korábbiak annál, vagy pedig ha nem is sokkal, de
már Heródes halála után következtek be.
A  pásztorfiú  látja  meg  először  a
fényben   az   angyalt:–
Egy…   egy   angyal!  –
kiáltja.   –  Leszáll,
közeledik! Térdre az Úr angyala előtt!
Mária  megfordul  és  rájuk
mosolyog.–   Gyertek!
–   és   hívja  őket
kezével és mosolyával. Kézen fogja azt, aki látta az
angyalt,  és  odamegy vele egészen a jászolig. A gyermek boldogan nézi a kis
pásztort.  József  hívja  a  többieket  is.  Ők  is  előbbre merészkednek
ajándékaikkal,  és  letesznek  mindent,  rövid,  megindult  szavakkal Mária
lábához.  Utána  nézik  a  kisdedet,  aki  csendesen  sír,  és megindultan
mosolyognak,  boldogok.  A  legbátrabb  közöttük  azt  mondja:–  Fogadd  el,  Anya!  Puha és tiszta.
Gyermekem  számára  készítettem,  aki hamarosan megszületik. De neked adom.
Tedd   fiadat  e  közé  a  báránybőr  közé,  ez  lágy  lesz  és  meleg!
–   És  felajánlja  a
báránybőrt,  ami  nagyon  szép, és hosszú, fehér gyapjú borítja. Mária
felemeli   Jézust   és  beburkolja  vele.  Megmutatja  a  pásztoroknak,  akik
elragadtatva    nézik    a   földön   levő   szénára   térdelve.   Jobban
felbátorodnak,       és      az      egyik      azt      ajánlja:–  Egy  korty  tejet kellene adni neki,
vagy  még jobb lenne mézes víz. De nincs mézünk. Azt adják a kicsiknek. Ki
vezetett  ide titeket?
–
Egy  angyal  mondta  nekünk, hogy jöjjünk ide, és Illés vezetett minket. De
hol    van    most?   A   bárány   elárulja   egy   bégetéssel.–   Gyere   ide,   téged  akar!Belép
báránykájával    együtt,    szégyenkezve,    hogy    őrá    irányul   a
figyelem.–  Te  vagy  az?
–  mosolyog  József, aki
felismeri,  és  Mária kedvesen mondja: ,,Jó vagy!”Megfejik a bárányt, és
Mária  egy  kendő  sarkát  belemártva  a meleg tejbe, amely habzik, megmossa
vele  a  kisded  ajkát,  akt  nyalogatja  a  krémes  édességet.  Mindnyájan
mosolyognak,   és   még   inkább,   amikor   a   kendő   sarkával   még  a
szájacskájában   Jézus   elalszik   a   meleg   báránybőrben.– Nem maradhattok itt. Hideg és nedves
ez  a  hely,  és  nagyon  büdös  az állatoktól. Nem tesz jót… és… nem
megfelelő    az    Üdvözítőnek.–   Tudom   –
mondja  Mária  nagy  sóhajtással.  –    De    nincs    hely    számunkra   Betlehemben.
– Bízzál, Asszony! Mi keresünk neked
egy  házat.– Szólok majd
az  úrnőmnek  –  mondja
Illés,    aki   a   tejet   adta.   –   Ő  jóságos.  Befogad  titeket  még  akkor  is,  ha  a  saját
szobáját  kell  átadni  nektek.  Amint nappalodik, beszélek vele. Tele van a
háza   emberekkel.   De  nektek  ad  majd  helyet..
 Legalább a gyermekem számára… Én és József a
földön  is megleszünk. De a kicsi…–  Ne  okozzon  ez gondot neked, Asszony! Most már törődünk vele.
És  elmondjuk  sokaknak,  amit  mi  hallottunk.  Semmiben  sem  fogtok  hiányt
szenvedni.  Most  fogadjátok  el  azt,  amit  szegénységünkben tudunk nektek
adni.  Mi  csak  pásztorok  vagyunk… Nagy   megtiszteltetés   számomra,   szegény   pásztornak,  hogy
elmenjek,     és    hírül    adhatom    a    papnak:    ,,Megszületett    az
Üdvözítő!
–  Ne,
inkább  így  mondd  neki:  ,,Mária  Názáretből,  a  te unokatestvéred azt
mondta,   hogy   Jézus   megszületett,  és  jöjj  Betlehembe.”–  Akkor  így mondom majd.–  Isten  fizesse  meg!  Gondolni fogok
rád,  mindnyájatokra…–
Beszélsz  majd a gyermekednek rólunk?–  Beszélek.–
Én  Illés vagyok… És én Lévi… És én Sámuel… Én Jónás… És én
Izsák…  Tóbiás…  Én  Jonatán…  És  én  Dániel… És én Simeon…
Engem  Jánosnak  hívnak…  Én  József  vagyok,  és testvérem Benjamin. Mi
ikrek  vagyunk.– Megjegyzem
a neveteket…

  Majd  a  szülés  utáni  negyvenedik  napon,
    amikor      letelnek     Mária     tisztulásának     napjai, elmennek  a  Betlehemtől  körülbelül  tíz  kilométerre lévő
      jeruzsálemi  templomba,  hogy a Törvénynek megfelelően áldozatot mutassanak
      be. A Törvény lehetővé teszi, hogy a szegényebb
        emberek  két  gerlét  vagy  két galambot vigyenek felajánlásul. József és
        Mária  talán  szégyelli,  hogy nekik nem telik egy kosra és egy gerlére, de
        ez  nem  tartja  őket  vissza  attól,  hogy engedelmeskedjenek a Törvénynek.
        Akárhogy   van   is,   a templomban  valami  olyasmi  történik,  ami  nagyon
        fellelkesíti    őket    (Luk    2:21–24).
    https://www.jw.org/hu/kiadvanyok/konyvek/valodi-hit/maria-jozsef-betlehem-jezus-szuletese/



Hozzátette:   a   napkeleti  bölcsek
azokat  az  embereket  jelképezik,  akik  nem  hagyják  érzéketlenné válni
szívüket.  Az  Isten  iránti  nosztalgiát  érző hívő is útra kell, hogy
menjen,    a   történelem   legelrejtettebb   szegleteiben,   a   világ   legtávolabbi   határain   keresve   Istent  –  mondta
Ferenc pápa.
Máté
  evangélista     szerint    azonnal    visszatértek
    országukba,  de  nem  azon az úton, melyen jöttek. Így akarták elterelni   Heródes   figyelmét.   Más
      hagyományok   azt   hirdetik,   hogy   püspökök   lettek,  és  i.sz.       70-ben      mártírhalált  haltak. A háromkirályok
        ereklyéit      a kölni dómban  őrzik egy díszes síremlékben. A hagyomány szerint az
  ereklyetartóban   (foto),   a   bölcsek   csontjai
    találhatók,  amelyeket  Nagy Konstantin   édesanyja   Szent
      Ilona  talált  meg    a    Szentföldön,   majd   vitette   Konstantinápolyba,  a Hagia   Szophia
      bazilikába.         Innen        később        Milánóba   kerültek,  majd  1164-ben
I. Frigyes császár vitette Kölnbe.Ady   Endre:   Kis
karácsonyi ének
 
  
    
       
  
        holnap
          harangoznak,
  holnapután             az
    angyalok
  gyémánt-havat hoznak.
          nagyosan
            dicsérni,
  de       én      még      kisfiú
    vagyok,
  csak most kezdek élni.
        mégis
          csak       kiállok,
  de       boldogok       a
    pásztorok
  s a három királyok.
          énekelni  mennék,
          nagyok között kis
            Jézusért
  minden szépet tennék.
        százszor  bepiszkolnám,
        csak az Úrnak
          szerelmemet 
          gyermek
            hittel,         bátran
  1883
  szép karácsonyában.
