Amennyiben az e-mail nem jelenik meg hibátlanul, klikkeljen ide a webes verzióért!

ZSOLDOS BENCE HÍRLEVELE
 

Emlékezés, hagyomány tisztelet Szent Miklós (dec. 6.-i) ünnepére

 

Még 2010-ben arra kerestem választ, hogyan vélekednek a kisgyermekes szülők a „Mikulás napról” Elolvasva a szülői válaszokat arra a kérdésre, hogy „Ki hozza a karácsonyi ajándékokat?” – megfigyelhető, hogy nem csak országonként, de országon belül is eltérőek a szokások a családi hagyományok, vallási meggyőződések, világnézeti felfogások, nemzeti tradíciók szerint. Ez még természetesen nem baj, de az üzleti világ foglyában tartott média még tovább nehezíti az eligazodást, mert a Mikulás, Santa Claus, Télapó, Karácsony Apó, Angyalka, Jézuska magyarázatok keverednek a decemberi hónapon belül. Az orosz Дед Мороз ’Fagy apó’ van a Mikulás helyett. Az angoloknál pedig a Father Christmas.
Brazíliában és Peruban a Papa Noel a Karácsonyapó. Lengyelországban a Święty Mikołaj látogatja meg a gyerekeket.

Szent Miklós valójában a történelem egyik leghíresebb személyisége volt. A Törökországban élő férfit, a helyi gyerekek Noel Baba-ként (Ajándékozó Apa) ismerték.

A finn gyerekek meg vannak győződve róla, hogy az ajándékot osztogató, jóságos téli szellem hazája az Északi-sark, amelyet csak decemberben hagy el, hogy rénszarvasoktól húzott repülő szánján meglátogassa az egész világ jó gyermekeit. Feladatát elvégezvén egy évre újra visszatér a Sarkvidékre.

Az általam készített, de persze nem reprezentatív felmérésben az a néhány szülői válasz eléggé heterogén. Szóval tekintsék át az alábbi véleményeket. Érdekes lehet számunkra, mert mindannyiunkat érint ez a kérdés, hiszen a családban kisgyermekek, unokák, rokoni „apróságok”, barátaink, ismerőseink kisgyermekei vesznek körül, akiket Mikulás napon is szeretnénk megajándékozni. Az alább felsorolt nyilatkozatok szószerinti átvételében csak egyes esetben tettem stiláris, vagy helyesírási illetve értelmezést elősegítő változtatást. A helyenkénti színes szöveg-kiemelés tőlem származik.

Először tekintsük át röviden a történelmi hátteret
December 6-án Szent Miklósra emlékezünk, akinek története és hagyománya a jelentős művelődéstörténeti szerepet betöltő, Arany legenda néven ismert legendagyűjteményből maradt ránk. A szent valószínűleg 270-286 között született Patara városában, Kis-Ázsiában. 19 éves volt, amikor nagybátyja pappá szentelte. A szüleitől nagy vagyont örökölt, amit szétosztott a szegények között. Ekkor történt az a különös eset, amiért szentként tiszteljük.

A Mikulás szó a Miklós név cseh fordításából eredeztethető. A december 6-i ajándékozás szokása a 19. század végén érkezett Magyarországra. A modern magyar néphagyomány szerint december 5-én éjjel meglátogatja a gyermekeket - és ha az elmúlt évben jól viselkedtek - kisebb ajándékot ad nekik.
A Télapó kifejezés szintén használatos a 20. század első harmadától kezdve a Mikulás szó szinonimájaként.

Szent Miklós a IV. században élt és a kisázsiai Myra (ma Törökországban található) püspöke volt, akit már a hatodik században szentként ismerték és tisztelték. A tengerészek, kereskedők, az illatszerészek, a gyógyszerészek, a zálogházak, gyermekek és diákok oltalmazója. Magyarországon Kecskemét város védőszentje. Életéről számos legenda ismert.
Szentként, Szent Miklós bőkezűbb volt a büntetésekben, mint a jutalom osztásban. A keresztény hagyomány szerint, megbüntette azokat, akik letértek a hit útjáról és egy virgáccsal ütötte a kezüket. Ezért mondják, hogy a szófogadatlan gyerekek virgácsot találnak csizmáikban ajándékok helyett.
A német, protestáns területeken Mikulás megfelelője a Weihnachtsmann, angolszász területeken (főleg az Amerikai Egyesült Államokban) pedig Santa Claus néven ismert, aki karácsonykor hoz ajándékokat a gyerekeknek és története szerint az Északi-sarkon lakik. Az igazi Télapó, Joulupukki pedig Finnországban, Lappföldön lakik.

Szent Miklós életét az emberiségnek és a gyerekek tanításának szentelte. Bárki is fordult hozzá segítségért, az biztos, hogy megkapta azt. A segítőkészsége hamarosan az egész világon elterjedt, ahol egyre többen foglalták imába a nevét.

270-ben a Jeruzsálembe tartó zarándokútja után, a tengerészek védőszentje lett. Az út után betért imádkozni Anatólia fővárosába, Myra városába, ahol püspökké választották. Az 52 évig tartó püspöksége alatt a szeretete, a gyerekkel és az emberekkel való törődése miatt, vezetőnek is tartották.

Szent Miklós azonban nem csak prédikált a szeretetről, hanem annak tanúbizonyosságát is tette, hiszen a vagyonát szétosztotta a gyerekek és az emberek között, hogy ezzel is segítsen nekik. Ő maga egyszerű emberként tengette az életét az emberek között. Amikor kitört az éhínség, akkor Szent Miklós a teljes egyházi vagyont a nép élelmezésére fordította. E miatt a nemes tette miatt, szembe került az egyházzal, akik az engedetlenségéért a halála után, egy időre kitagadták az egyházból.

A keresztényüldözések idején foglyul ejtették, megkínozták, éheztették, de kivégezni nem merték.
Miklós püspök hosszú öregkort élt meg. A legenda szerint 324. december 6-án angyalok jöttek le a lelkéért, és vitték el a végső nyughelyére, ahol egy tiszta forrás csordogál. A Mikulás, tehát létezik, és addig létezni is fog, amíg emlékszünk rá, és a jótetteire, és nem csak a csoki, ajándék miatt várjuk Szent Miklós napját.
santaclaus.hu

  • 1936-ban a Coca Cola vetette ki a hálóját Szent Miklósra, és teljesen kisajátították a legendáját. Az üdítőital gyártó cég volt az, aki a december 24-én érkező Télapót kreálta a történelmi személyből
  • Eddig is kiemelkedett, majd legutóbb még tovább nőtt a csokoládéból készült Mikulás figurák népszerűsége, és a fogyasztók közel 1,5 milliárd forintot költöttek rájuk az ünnepi szezonban, 6%-kal többet, mint az előző év hasonló időszakában
  • Az Auchanban és a Tescoban a teszteléshez az olcsó csokimikulásokra vadásztunk. Elsőként egy rendkívül sunyi tekintetű Mikulás került a kezünkbe, aki foltozott zsákkal járja a nagyvilágot. Hátára két kék törpefenyőt rajzoltak, hadd´ tobzódjunk a téli ünnepi örömökben. A salgótarjáni Lívia Csokoládé Kft 40 grammos terméke 6% zsírszegény kakaóporral próbálja a csokoládé illúzióját kelteni.
    http://privatbankar.hu/migracio/zsakos_emberek_csokiutanzat_olcso_mikulas-teszt-204934

Magyar családtagok a Mikulásról (idézetek)

  • December 6-án a Mikulás jön, Karácsonykor az Angyalkák és a Jézuska hoz ajándékot. Az amerikai „modern” szokás szerint a Télapó, a Santa jön, és nincs december 6-i megemlékezés. A Santa, a Karácsony inkább arról szól, hogy minél többet vásároljanak az emberek. Az üzlet által elveszítette eredeti jelentését, értékét. Mi a magyar hagyományokat követjük.
  • Itt pl. Kanadában nincs külön dec.6.-an Télapó, hanem Karácsonykor jön a Santa Claus (Mikulás) es Ő hozza az ajándékokat, december 25.-én reggel. De mi magyar szokások szerint élünk, mert rövidesen hazaköltözünk. Amúgy 17 hónapos a fiunk
  • Azok a gyerekek, akiknek lehetővé teszik, hogy higgyenek a Mikulásban, Jézuskában, és ezt a hitet alaposan ki is élvezzék, egész életükben örömmel fognak visszagondolni ezekre az ünnepekre, amikor még a világban létezett a „csoda”, amit nagyon jó volt várni.
    Éppen ezért nem jó, ha a gyerek túl korán rákényszerül arra, hogy meglássa a realitást, ha a szülő elmagyarázza, hogy az ajándékot ő veszi, de csak akkor, ha jó gyerek lesz, ha szépen viselkedik, vagy más feltételekhez köti.
  • Gyermekkoromban december 6-án jött puttonyostul a Mikulás, karácsonykor meg a Jézuska, aki cipelte a fenyőfát és a díszesen csomagolt meglepetéseket. Minket, gyerekeket pedig nem nagyon érdekelt, hol lakik a Télapó
  • Mint a legtöbb kisgyermekes szülő – tipródhatok: a Mikulás pont úgy néz ki, mint a Santa Claus, az egész országban, utcákon, boltokban, tévében és újságokban ez a figura hirdeti a karácsony közeledtét. Most akkor Ő december elején érkezik, vagy a végén? Vagy ez ugyanaz a figura, csak kétszer jön? De akkor mi van a Jézuskával? És a három királyok? Hiszen több országban a három koronás fő hozza az ajándékokat, méghozzá nem is karácsonykor, hanem Vízkereszt napján!
  • A református egyházak létrejöttével a szenteket „irtani” kezdték. Ezen egyházak nem ismerik el szentnek az embereket, így megünneplésüket sem tartják helyesnek, vagyis Szent Miklós ünnepét igyekeztek eltörölni. A hagyományok azonban erősek, erősebbek, mint az emberi elhatározás. Ekkor és ezért történt meg a nagy keverés: a telet hozó mesebeli öregúr és az ajándékosztó Miklós figuráját összevegyítették, egy új alakot gyúrtak belőlük.
    Ám ez az új Miklós – immáron Santa Claus – már nem méltóságteljes öregúr, hanem egy kicsit mókás, piros ruhás és pirospozsgás bácsi teli jóindulattal és jókedvvel – vagyis még véletlenül sem egy szent alak. És mivel nem akarták az ajándékozós ünnepet elveszíteni az emberek, ezért az egészet áttolták egy másik ajándékozás idejére, vagyis karácsonyra. Így a kecske is jóllakott, a káposzta is megmaradt…
    Ez a keveredési folyamat mintegy három évszázadon keresztül zajlott, míg végül a XX. század elején egy amerikai reklámgrafikus megrajzolta a ma ismert formáját: piros kabát fehér prémmel, szintúgy piros sapka fehér bojttal, nagy fehér szakáll és bajusz, szemüveg – ez elhagyható –, és a rénszarvas szán, amely repíti, élén Rudolffal a piros orrú rénszarvassal.
    A református hagyományú országokban ezzel végleg elveszett Szent Miklós megünneplése, vagyis Mikulás napja, Európában is csak kevés nép őrzi már ezt a hagyományt. Hazánkban azonban tovább élt a Mikulás, bár később még volt némi vita arról, hogy december elején vajon ki csempészi a csokit, virgácsot a cipőcskékbe.
  • A Mikulás elnevezést sokat kritizálták, eleinte azért mert nem magyar szó – a Miklós szlovák fordítása. Később, a szocializmus legnagyobb dühöngése idején, a Rákosi érában pedig azért, mert egy vallásos személyre, egy szentre utal. Helyette a Télapó elnevezést javasolták. Ám a titokban vagy nyíltan lázadó nép éppen ezért a Télapó elnevezést cikizte: úgy vélték, ez az orosz mesefigura magyar átirata, és mint kommunista találmányt megvetették. Holott hamarabb terjedt el nálunk a Télapó elnevezés, mint a Mikulás – vagyis előbbit kellene „hagyományosnak” tekinteni.
    Mindenki eldöntheti, hogy melyik elnevezés a szimpatikusabb számára, ám látható, hogy a Mikulás valójában Szent Miklós és a Télapó(k) keveréke, így mindkét elnevezés helyesnek nevezhető. Forrás: ajandek.hu 2008
  • Franciaországban december 24-én este ereszkedik le az égből a "Pere Noel" - Karácsony Apó, aki kiköpött olyan, mint a mi Mikulásunk... És 24-én este simán elkapható az utcán Mikulás ruhába öltözött Karácsony Apó, hogy társalogjon a gyerekekkel a fenyőfa alatt...
  • Nálunk Mikuláskor az "Igazi" Mikulás segítője jön, mert a Mikulás nem jut el annyi helyre olyan rövid idő alatt.
  • A mesterségesen létrehozott Santa Claus egyelőre veretlen bajnok, legyűrte, jobban mondva magába olvasztotta nemcsak Szent Miklóst, hanem az angol Father Christmast, a finn Joulu Pukkit, a német Christindl-t, az olasz Babbo Natale-t, stb. Utóbbi figurák már legfeljebb egy-egy mesekönyvben lelhetőek fel.
    A két szakállas alakot könnyű egynek nyilvánítani, ám a Jézuskát egyszerűen el kellene tüntetni ahhoz, hogy átvegye teljesen a helyét a Santa Claus. Szerencsére ez még nem történt meg, ám éppen ebből adódik a mamák-papák problémája: egymás mellett létezik több ajándékosztó figura is!
  • Santa Claus diadalmenete többek között a globalizációnak és a kereskedelmi verseny elterjedésének köszönhető. A média nyomja az új sztárt, igazi celeb lett Santából, a kereskedők pedig tudják, ebben az időszakban képesek termékeik legjavát eladni. A karácsonyból minden cég profitál, elegendő egy Santa Claus figurát nyomtatni a termékre, s máris kapkodják az árut, legyen szó tévéről, csokiról, nyakkendőről, vagy kutyatápszerről.
  • Nem véletlen, hogy sokan tiltakoznak a Santa-mánia ellen, hangsúlyozva a karácsony vallási lényegét, vagy legalábbis a családi ünnep, a szeretet fontosságát. Ez a harc még nem dőlt el, bár úgy tűnik, a Santa az erősebb… Ebben a zűrzavarban úgysem tudunk „hiteles hazugságot” tálalni neki. Beszélhetünk Jézusról – a tévé úgyis Santa Clausról fog hírt adni. Mesélhetünk a Santáról – ám akkor az ünnep áhítatától fosztjuk meg gyermekünket. És bármelyikükről is mesélünk, előbb-utóbb érkezik egy kérdés a másikról… A csapda ezzel bezárul.
  • Mikuláskor, mindig hittem a Mikulásban, még a Húsvéti nyusziban is. Mindig rohantam vacsora után, hogy megnézzem az ablakot, hozott-e valamit a Télapó. De hát, mára már tudom, hogy nem léteznek ezek az alakok, de azért jó így visszaemlékezni.
  • Ma már a Mikulás-ünnepre rávetette magát az üzlet, sajnos egyre inkább kezd elhomályosodni az egymásra jobban figyelni, titokban segíteni, vagy örömet szerezni mozzanat. Pedig a Budapestre látogató finn Mikulás is azt hangsúlyozta, hogy a tárgyi adományok mellett fontos, hogy az emberek egymásra is jobban odafigyeljenek. Advent és a Mikulás-ünnep kiváló apropó arra, hogy segítsünk, és ehhez nem kell szentnek lenni

Ma itt tartunk
A legenda elhalványult, a csodavárás megfakult vagy elmaradt, de azért a hagyomány bár gyári módon, de ajándékozási szinten még életben van.

„300 ezer határon inneni és túli gyermek számára gyűjt adományokat idén országszerte mintegy 150 helyszínen a Mikulásgyár – hangzott el dec. 3.-án az akció budapesti sajtótájékoztatóján”
Forrás MTI

A francia Pere Noel Santa Claus

 

Az üzletiesedett Mikulás ünneplés

2015. december 6-án ismét összegyűjtjük Magyarország összes Mikulását. Neked is minden vágyad, hogy Mikulás legyél?
Nevezz, és legyél te is ott. A ruhát most is mi adjuk, neked csak futnod kell!

Rossmann Mikulásfutás  
   
   
  Mikulás várás 2015
     

A Rénszarvas Expressz,
a
Mikulásvonat és Boomerang Télapó Expressz idén is várja az érdeklődőket.

◄◄ Csoki Mikulás

Szent Miklós püspökre emlékezünk
Szent Miklós legendája egy Miklós nevű szerzetestől ered, aki 280 körül született a mai Törökország területén elterülő kikötővárosban, Patarában (foto)
Határtalan jószívűsége és kegyessége révén híressé vált már saját korában is. Vagyonát szétosztogatta a szegények közt, s egy történet szerint három leányt megmentett attól, hogy elszegényedett apjuk eladja őket rabszolgának. Hozományt is adott nékik, s így megházasodhattak. A történet kiszínezve úgy szól, hogy első éjszaka betett házuk ablakába egy zacskó aranyat az első lánynak. Második éjjel betett egy második zacskó aranyat a második lánynak. Harmadik éjjel azonban zárva volt az ablak, hát felmászott a tetőre, és a kéményen át pottyantotta be az aranyakat -egyenesen a harmadik leány tűzhely fölé száradni akasztott harisnyájába.
Miklósnak híre terjedt a világban, s halála után kezdtek rá úgy tekinteni, mint a gyermekek és tengerészek védőszentjére. Hatszáz évig sírja és egyben zarándokhelye Myra temploma (foto) volt. Ám 1087-ben olasz tengerészek Szent Miklós maradványait elrabolták és az itáliai Bariban temették el. Tiszteletére építették a városka lakói a

Szent Miklós bazilikát, ahol ereklyéit őrzik (foto) ►►

Szent Miklós bazilika Bari

Több ezer templomot és bazilikát szenteltek emlékének, s a középkor művészetének egyik kedvenc témájává vált. Európa szerte elterjedt szokás volt a "Fiú Püspök" választás, vagyis Szent Miklós napján egy kisfiút megválasztottak püspöknek, és az Mindenszentek napjáig viselhette ezt a tisztet.

A Szent Miklós ünnepet holland telepesek vitték aztán át Amerikába az akkori New Amsterdamba, amely a mai New York. 1773-ban, majd 1774-ben egy new yorki újság hírül adta olvasóinak, hogy holland családok összegyűlnek ünnepelni Santa Claus napján. Ettől kezdve gyorsan népszerűvé vált a jóságos öreg legendája, aki megbünteti a rossz, és megjutalmazza a jó gyerekeket.

Fehér prémmel szegélyezett, piros kabátos, hosszú fehér szakállas külsejét pedig 1881-ben nyerte el Thomas Nast grafikustól a Harper's Weekly hasábjain. Mikulás története gyermekfejjel annyira emberszerű és hihető, hogy ki tudja azóta hány gyermek próbálta már meglesni Mikulást, amint besettenkedik ajándékaival a kéménykürtőn át.
Mára Mikulás lett a jóság, a megbocsájtás, az igazságosság és a szeretet jelképe. Évente több millió gyerek ír neki levelet, e-mailt és hívja őt telefonon, hogy elmondja neki kívánságait, vágyait, nélkülözéseit és fájdalmát.
Igaz Mikulás történet, ami megesett a The Sun angol újság főszerkesztőjével
"Kedves Szerkesztő! Nyolc éves vagyok. Néhány barátom azt mondja, nincs Mikulás. Papa azt mondja, „Amit látsz a The Sun-ban, az úgy is van”. Kérem szépen, mondja meg nekem az igazat, létezik a Mikulás?

Churchnek a The Sun főszerkesztőjének igencsak fejtörést okozott Virginia levele, hisz egész életét a babonák és mítoszok elleni harcnak szentelte, és most azt kérik tőle, írja meg az igazat. De vajon a földhözragadt válasz-e az igazság, vagy van egy nagyobb Igazság? Végül megírta válaszát, amely bejárta a világot:
"Virginia, a Te kis barátaid tévednek. Csak abban hisznek, amit látnak. Azt hiszik, nem létezhet semmi, ami nem érthető kicsi elméjük számára. Minden elme, Virginia, akár egy felnőtté, akár egy gyermeké, csekély. A mi hatalmas Univerzumunkban az Ember és az ő Értelme pusztán csak egy kis legyecske, egy kis hangya, a határtalan világhoz és a megragadható teljes igazsághoz és tudáshoz képest. Igen, Virginia, Mikulás létezik.
Ő olyan bizonyosan létezik, ahogy létezik a szeretet, a nagylelkűség és a hűség, és Te tudod, hogy ők itt vannak körülöttünk, és ők teszik a Te életedet a legszebbé és legboldogabbá. Jaj, milyen kopár is volna a világunk, ha nem volna Mikulás! Oly kopár lenne, mintha többé nem lennének Virginiák. Akkor nem volna többé gyermeki hit, nem volna költészet, nem volnának álmok, melyek elviselhetőbbé teszik a létet. Nem volna több örömünk. Csak maradnának a sivár érzetek és a látvány. A csodálatos fény, mellyel a gyermekkor betölti a világot, kihunyna örökre.
Senki soha nem látta Mikulást, de nincs bizonyítéka annak, hogy ne létezne Ő. A világon a legvalóságosabb dolgok azok, amiket sem a gyerekek, sem a felnőttek nem láthatnak. Láttál valaha is tündéreket a füvön táncolni? Persze, hogy nem, de ez nem bizonyíték arra, hogy ők nincsenek.
Senki nem tudja még elgondolni vagy elképzelni sem azt a sok csodát, amely nem látszik és nem is látható a világban. Kitépheted a babádból a szerkezetet és láthatod, mi adja a síró hangot benne. De van egy függöny, amely elfedi előlünk ezt a láthatatlan csodálatos világot, s e függönyt a legerősebb ember, de még a valaha élt legerősebb emberek egyesített ereje sem volna képes széttépni. Csak a hit, a költészet, a szeretet, az álmok képesek fellebbenteni a fátylat és engedik látni a függöny mögött a természetfölötti szépséget és dicsőséget.
Oh Virginia,nincs Mikulás?! Istennek hála, Ő él és örökké élni fog. Mostantól ezer év múlva, sőt tízszer tízezer év múlva is. Ő fogja elhozni a boldogságot a gyermekkor szívébe." Azt hiszem, Mr Church adta meg a jó választ. Úgyhogy én is szeretnék helyesbíteni: "Igen, Nóra, Mikulás létezik, mindig is létezni fog."
Részlet Szendi Gábor:Igen Virginia, a Mikulás létezik
http://www.tenyek-tevhitek.hu/virginia.htm

Az általunk oly jól ismert szabvány Mikulás megalkotása a Coca-Cola cég nevéhez fűződik. A fehér szőrmegalléros piros kabátot, nadrágot, bojtos sapkát viselő Télapó
1931-ben egy téli Coca-Cola reklámkampányban bukkant fel. (foto)
Vele szemben a tradicionális Mikulás hosszú köpenyt, valamint fején süveget visel, kezében pedig pásztorbotot tart.

 

Szent Miklós - különösen most, advent idején az önzetlen szeretet gyakorlására akarja irányítani a figyelmünket. Ám erre csak akkor leszünk mi magunk is képesek, ha szívünkben-lelkünkben valódi szeretet és béke uralkodik...

343. december 6-án hunyt el Szent Miklós, a kis-ázsiai Myra püspöke, akit a későbbi korokban a keresztények a gyermekek, a tengerészek, a kereskedők és a gyógyszerészek patrónusaként tiszteltek. Miklóst a legendák az elesettek bőkezű támogatójaként őrizték meg, ebből eredően pedig emléknapja – december 6. – a nyugati kultúrkörben a gyermekek megajándékozásának ünnepe lett.



Mi történt a Facebook-on?

 
Leiratkozás